KLM handhaaft zich op Amsterdamse beurs ondanks miljoenenverlies; Beleggers vluchten uit Daf en Fokker

AMSTERDAM, 6 FEBR. De déconfiture van Daf hield het Damrak deze week in zijn greep. Andere cyclische fondsen op de Amsterdamse effectenbeurs waar twijfels over bestaan zoals Fokker, Nedlloyd en Begemann hadden hier flink onder te lijden. De financiële waarden en voedingsmiddelenconcerns deden het daarentegen goed.

Hoewel de koersen van Daf, Fokker en Nedlloyd met donderend geraas naar beneden kwamen, steeg de EOE-aandelenindex. Deze beursbarometer stond vorige week vrijdag nog op 291,95 punten en sloot deze week ruim 6 punten hoger op 298,31. “De fondsen die het slecht deden, tellen niet zo zwaar mee in EOE-index, terwijl de fondsen die in waarde stegen zoals Unilever en Koninklijke Olie juist wel een grote invloed hebben op de EOE-index”, zegt analist C. van Zeyl van de Robeco Effectenbank. Beurshandelaren keken tevreden terug op deze week. “Er gebeurt eindelijk weer wat”, aldus een handelaar.

De koers van Daf dat dinsdag uitstel van betaling kreeg, klapte bij enorme omzetten helemaal in elkaar. Maandag bracht het aandeel nog 6 gulden op, aan het eind van de week waren de stukken nog slechts 2,60 gulden waard. Niet eens de laagste koers overigens. Donderdag noteerde de vrachtwagenfabrikant 1,95 gulden.

De problemen bij Daf, dat nu op de niet-officiële markt wordt verhandeld, waren het startsein voor een vlucht uit de cyclische waarden. Andere wankelende fondsen die conjunctuurgevoelig zijn en waarover de nodige onduidelijkheid heerst, werden in de val van Daf meegesleept. Fokker dat nog steeds geen uitsluitsel over de overname door Dasa kan geven en met de Nederlandse Investeringsbank praat over kredietfaciliteiten, zag de koers dalen tot onder de tien gulden, een historisch dieptepunt. “Als Lubbers en Kok over Fokker praten, moet het flink in de problemen zitten”, zei een handelaar. Aan de eind van de week herstelde het fonds zich enigszins en sloot op 10,60.

Ook Nedlloyd moest toezien hoe de koers naar een nieuw dieptepunt (23,70) afgleed. Hardnekkig ontkende geruchten dat de banken de kredietkraan willen dichtdraaien deden het toch al gehavende transportfonds geen goed.

Begemann, het bedrijvenconglomeraar van Joep van den Nieuwenhuyzen, zorgde voor onrust door eerst te melden dat dochter Bredero Price voor 370 miljoen gulden verkocht was en daar later weer op terug te komen. Uiteindelijk bleek het buizenbekledingsbedrijf slechts 290 miljoen gulden te hebben opgebracht. Het laatste restje vertrouwen dat beleggers in Van den Nieuwenhuyzen hadden, ebde weg. De koers van Begemann viel van 58 gulden naar 28 gulden om de week af te sluiten op 41 gulden. “Hoe het Van den Nieuwenhuyzen lukt iets in 1993 te verkopen en dat bij de winst van 1992 te boeken, is mij overigens een raadsel”, merkte een handelaar op.

KLM kwam donderdag met cijfers over het derde kwartaal van het boekjaar 1992/93 dat eind maart afloopt. De interpretatie van de cijfers leverde de nodige discussies op. KLM heeft besloten het belang in de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Northwest ter waarde van 305 miljoen gulden helemaal af te schrijven. Hierdoor is het totale verlies het derde kwartaal op 438 miljoen gulden uitgekomen. KLM heeft het maximale verlies op Northwest op deze manier genomen. Zonder deze afschrijving komt het verlies op 133 miljoen. Dat bedrag lag in de lijn der verwachtingen. Hierin zit echter nog een buitengewone bate van 51,6 miljoen gulden op de verkoop van vliegtuigen. Zonder die post zou het verlies op ruim 180 miljoen gulden uitkomen en dat is weer meer dan analisten voorzien hadden.

Na de publikatie van de cijers daalde de koers aanvankelijk, maar vrijdag klom KLM weer 2,70 op 28 gulden. “Blijkbaar hebben beleggers vertrouwen in de aangekondigde samenwerking met SAS, Swissair en Austria Airlines”, aldus N. Brugman van Robeco Effectenbank.