Gebruik van cosmetica hoogst in VS

Amerikanen zijn de meest ijdele mensen ter wereld, indien de uitgaven aan cosmetica en toiletartikelen als maatstaf wordt gebruikt.

In 1991 gaf de gemiddelde Amerikaan 281 gulden uit aan de verzorging van het uiterlijk, 12 gulden meer dan de Fransen die in Europa de ranglijst aanvoeren. Per jaar kopen Fransen voor zo'n 269 gulden per persoon aan crèmes, parfums en lotions. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Euromonitor. Op de tweede plaats in Europa staat Oostenrijk met bijna 250 gulden per jaar.

In Nederland wordt aanzienlijk minder geld uitgegeven aan de verzorging van het uiterlijk. De gemiddelde Nederlander koopt jaarlijks voor 167 gulden aan cosmetica en toiletartikelen. In Oost-Europa wordt nog nauwelijks geld uitgegeven aan dit soort produkten. Zo geeft een Pool nog geen tiende uit van wat een Nederlander besteedt, namelijk zo'n 16 gulden per jaar.

In 1991 kochten alle Europeanen bij elkaar voor 77 miljard gulden aan toiletartikelen en cosmetica. Het meeste geld - meer dan eénvijfde van het totaal - wordt uitgegeven aan haarverzorgingsmiddelen. Tussen 1986 en 1991 groeide de markt voor toiletartikelen en cosmetica in Nederland met 42 procent, de Nederlandse markt was een van de snelst groeiende in Europa. (Onderzoek: Niek den Tex)