Cosmic Illusion wil af van "gemodder'

Cosmic Illusion, een multicultureel kunstenaarscollectief annex werkplaats, heeft onlangs het voormalige veilinggebouw van Sotheby's in Amsterdam betrokken. Artistiek leider Norman de Palm hoopt er een ontmoetingsplaats van te maken voor binnen- en buitenlandse kunstenaars. Of dat doorgaat hangt echter af van de vraag hoeveel subsidie WVC geeft.

Hijzelf is geboren op de Antillen en de mensen met wie hij werkt komen uit landen als Egypte, Brazilië, Amerika en Duitsland. Cosmic Illusion heet dan ook met recht een multicultureel kunstenaarscollectief, vindt artistiek leider Norman de Palm. Toch betekent dat volgens hem niet dat Cosmic Illusion uitsluitend allochtone produkties maakt. De Palm karakteriseert de voorstellingen liever als multidisciplinair.

Sinds de oprichting in 1982 werkt Cosmic Illusion immers niet alleen samen met regisseurs en choreografen, maar ook met de stichting Negrophilia die een paar jaar geleden onder meer de drukbezochte tentoonstelling Wit over zwart organiseerde in het Tropeninstituut in Amsterdam en de stichting Aves die zich bezig houdt met audiovisuele projecten zoals de film Ava &e Gabril.

Ondanks deze uiteenlopende activiteiten wordt Cosmic Illusion in de eerste plaats beschouwd als een zwarte club die concurreert met die andere zwarte club in Amsterdam: toneelgroep DNA van Rufus Collins. Althans, dat idee kreeg Norman de Palm toen hij vorig seizoen bij WVC een subsidieaanvraag indiende en hem te verstaan werd gegeven dat Cosmic Illusion en DNA in de toekomst beter de handen ineen kunnen slaan omdat ze waarschijnlijk niet allebei aanspraak kunnen maken op financiële steun.

De Palm: “Het is een vreemde situatie. Wij hebben ons kunstenplan voor de komende vier jaar ingediend en gevraagd om 1,7 miljoen gulden. Aanvankelijk kregen we twee positieve adviezen, van de Raad voor de Kunst en de Amsterdamse Kunstraad. De Kunstraad schreef zelfs in het advies dat hun hart sneller begon te kloppen bij het lezen van onze voorstellen. Dat heeft niet mogen baten, want opeens bleken de subsidieadviezen op losse schroeven te staan. Hoewel dat niet gebruikelijk is moest er plotseling nog een derde advies komen. Daarin werd gesteld dat we met DNA moeten gaan samenwerken.

“Het is niet zo dat we nooit met DNA in zee willen gaan. Integendeel, dat is in het verleden al meermalen gebeurd, maar nu wordt de indruk gewekt dat wij elkaar daardoor in de wielen rijden en dat is niet zo. Nee, ik vind het kwalijk dat ze alleen naar ons kijken en niet zeggen dat bij voorbeeld De Trust en Art & Pro moeten samengaan. Nu lijkt het erop dat wij tegen elkaar worden uitgespeeld omdat men twee zwarte clubs te veel vindt. ”

Intussen duurt deze onzekere situatie nu al acht maanden. Norman de Palm stelt met een zucht vast dat hij niet echt aan het werk kan zolang er geen definitieve beslissing is genomen. Desondanks heeft Cosmic Illusion inmiddels één van de plannen uitgevoerd door vorige week te verhuizen naar een groter pand. Het voormalige veilinggebouw van Sotheby's aan de Nes in Amsterdam is verbouwd en fungeert nu als theater-, film- en expositieruimte.

Door de concentratie in één gebouw kan Cosmic Illusion, dat tot voor kort over verschillende lokaties in de stad was verspreid, beter functioneren als werkplaats voor jonge aankomende kunstenaars, meent De Palm. “Als we op één plek zitten is het veel makkelijker de contacten te onderhouden en mensen uit verschillende richtingen samen te brengen. Zo ontstaat een bepaalde cultuur die een meerwaarde aan de straat kan geven, een aanvulling op het theateraanbod van Frascati, De Brakke Grond en de Engelenbak. Ik wil een plek creëren waar mensen discussiëren en waar ze hun ideeën ontwikkelen en presenteren zodat lokatieprojecten en workshops georganiseerd kunnen worden. Ik wil ons internationale aanbod uitbreiden door meer buitenlandse kunstenaars uit te nodigen en ze aan te bieden hier een paar maanden artist in residence te zijn.”

Niet bekend