Tussen bus en taxi: de OV-TAX

ZOETERMEER, 5 FEBR. In Zoetermeer is deze week een vorm van openbaar vervoer geïntroduceerd die het midden houdt tussen een taxi en een bus. De OV-TAX, een initiatief van de busmaatschappij Westnederland, is een taxi voor acht personen die voor 3,50 gulden enkele reizen binnen de gemeente Zoetermeer verzorgt. De OV-TAX is daarmee duurder dan de bus, maar verzorgt voor die prijs wel ritten van deur tot deur.

Volgens directeur J. Kouwenhoven van Eurotax, de dochteronderneming van Westnederland die verantwoordelijk is voor de OV-TAX, is de nieuwe taxisoort een voorloper van de regiotaxi. Voor de regiotaxi zijn inmiddels tientallen subsidieaanvragen ingediend bij het ministerie van verkeer en waterstaat, waaronder drie van Westnederland. Volgens Kouwenhoven zijn er “twee trajecten” voor de ontwikkeling van nieuwe soorten openbaar vervoer: “Je kunt wachten op initiatieven van het ministerie van verkeer en waterstaat, en daar een subsidieaanvraag indienen, of direct reageren op de behoeften van de markt. Dat laatste hebben wij nu gedaan.”

Het verschil met de regiotaxi is dat de OV-TAX binnen de gemeentegrenzen blijft, door de gemeente wordt gesubsidieerd (de werkelijke ritprijs bedraagt 5,50 gulden) en allereerst is bedoeld voor ouderen en invaliden - al kan iedereen die dat wil er gebruik van maken. In de OV-TAX zijn voorzieningen getroffen voor het vervoer van rolstoelen.

Om de OV-TAX betaalbaar te houden, is een computermodel ontwikkeld dat de optimale combinatie van ritten moet berekenen. Wie van de taxi gebruik wil maken, moet een uur tevoren bellen en rekenen op een wachttijd van een kwartier voor de aangevraagde tijd tot een kwartier daarna. Ook bij de treintaxi geldt een wachttijd (tien minuten), maar daar wordt geen optimale combinatie van ritten berekend.

Wie gebruik wil maken van de OV-TAX, moet in het bezit zijn van een speciaal pasje. Dit pasje kost tien gulden. Over twee maanden gaat de OV-TAX ook in Schiedam rijden. Westnederland gaat bekijken of het mogelijk is de taxi in de toekomst in te zetten op buslijnen met weinig passagiers.