Tate mengt Haydn met Hongaren

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Jeffrey Tate mmv Deszö Ranki (piano). Programma: Dohnanyi: Suite in fis; Bartok: Derde pianoconcert; Haydn: 97ste Symfonie in C. Gehoord: 4/2 Doelen Rotterdam. Herhaling: 5/2; 7/2, rechtstreeks op Radio 4.

Karakteristiek voor de periode-Tate bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest is de even originele als verantwoorde repetoirekeuze - of die hem nu in dank is afgenomen of niet. Des te eigenaardiger is wat dat betreft de gemiste kans van gisteravond. Wat had meer voor de hand gelegen dan het completeren van een programma met Dohnanyi en Bartók door een werk van Kodaly, zodat de drie grote Hongaarse componisten uit de twintigste eeuw die onderling zo hemelsbreed verschillen, op één avond met elkaar werden geconfronteerd? De traditionalist Dohnanyi, de internationalist Bartok en de nationalist Kodaly zouden voor een heel wat zinniger contrast hebben gezorgd dan nu met Haydn.

Programmatisch sloeg Haydn dus nergens op, maar wat musiceervreugde aangaat werd diens 97ste Symfonie wel het hoogtepunt van de avond. Alle klankfinesses en subtiele articulatie die in Dohnanyi's Suite maar niet over het voetlicht wilde komen, kreeg Haydn ruimschoots toebedeeld, terwijl Dohnanyi zijn gigantische orkestbezetting toch allerminst heeft bedoeld om er een massieve klank aan te ontlokken. Tate kwam niet veel verder dan het redelijk loodsen van het orkest door de blijkbaar nog niet heel vertrouwde noten. Pas in de Romanza met enkele mooie obligaatpartijen brak er iets van klankschoonheid door.

Beter verging het gelukkig Bartóks meesterlijke Derde pianoconcert waarin het orkest behoorlijk partij gaf aan de solist Deszö Ranki. Deze bescheiden pianist benaderde het stuk als gold het fijnzinnige kamermuziek. Van de agressiviteit en onderhuidse spanning van de beide eerdere pianoconcerten is dan ook vrijwel niets meer over en Deszö Ranki stelde dienovereenkomstig ieder zweem van virtuositeit in dienst van de ingetogenheid der muzikale gedachte. Het resultaat was een sympathieke vertolking met overtuiging en vrij toucher gebracht.