Rotterdammertjes leren dat "Hulle in de klaskamer is'

ROTTERDAM, 4 FEBR. Op het schoolbord in het kleine klaslokaal staan allerlei Zuidafrikaanse woorden en zinnen geschreven. "Dieregeluide, hij sit op die tafel en Hulle is in die klaskamer'. Aan de muur hangt een kaart van Afrika, een plaat met zebra's en een foto van de Zuidafrikaanse havenstad Durban. Het kleine klasje is volgestouwd met ouderwetse, bruine houten schoolbanken waarin gaten zitten voor een inktpot en een potlood.

Negen Rotterdamse scholen doen deze maand mee aan het Zuid-Afrika-project van de gemeente Rotterdam. Met geld uit het Fonds voor Democratische opbouw van Zuid-Afrika wordt het voorlichtingsproject bekostigd. Alle leerlingen krijgen in het Schoolmuseum een les over Zuid-Afrika in een echt Durbans klaslokaal, nagebouwd van een foto. Vanmorgen ging groep 8-B van de Willem van de Veldenschool "op weg naar Afrika'.

De leerlingen hebben een ticket voor de bus van school naar het museum en een paspoort gekregen. Bij de ingang van het Schoolmuseum in Rotterdam geeft een "douanier' ze een stempel in hun paspoort, waarna ze naar binnen mogen. De lerares, Helen Zeeuw, derdejaars Pabo-studente is benieuwd hoe de kinderen reageren. “Groep 5 wilde eerder deze week absoluut niet meewerken.” De 16 kinderen uit groep 8 zijn echter opmerkelijk gehoorzaam. Op het schoolpleintje voor de school in het museum moeten ze net als de Durbanse schoolkinderen eerst op Appèl voordat de les begint. In rijen van twee zingen ze een Afrikaans schoollied. “Lethanini abantwana bazofunda eskoleni!” (Laat de kinderen komen. Zij gaan naar school). Daarna krijgen ze door "juf Helen' een plaats aangewezen in het lokaal. Ze wringen zich lachend en steunend in de veel te kleine bankjes. “Armen over elkaar en stil zijn”, zegt de juf met heldere stem. Ze begint de les met de vraag wat er in Afrika gebeurde in 1652. Pijlsnel gaat de vinger van een roodharig jongetje de lucht in: “Jan van Riebeeck kwam in Afrika.” Daarna vertelt Zeeuw over de komst van de eerste Nederlanders in Zuid-Afrika en de oorlog met de Khoikoi, de bewoners van Afrika, om het vee en het land. Ze heeft alle aandacht. Doodstil luisteren de kinderen en vullen de juf af en toe aan. Ze herkennen het verhaal omdat hun eigen onderwijzer al over Afrika heeft vertelt. Het is de bedoeling dat ze door de les een beeld krijgen van het leven van de kinderen daar. Daarom bekijken ze na de schoolles ook een tentoonstelling over Zuid-Afrika.