KOOPKRACHTIGE BEROEMDHEDEN OP HAUTE COUTURE-SHOWS IN PARIJS; Zwanezang van baleinen en jarretelles

'Prestigieus maar zuinigjes' noemde de Franse pers afgelopen week de haute couture-collecties die in Parijs werden gepresenteerd. De economische laag-conjuctuur heeft onmiskenbaar invloed op de nieuwste mode-ontwerpen, maar frivole transparante stoffen, zwierig wijde pijpen en soepel leer voeren de boventoon. Vrouwelijk, romantisch en comfortabel is het beeld.

“De haute couture van Frankrijk is op sterven na dood”, zei Pierre Cardin vorige week in Parijs, waar tweeëntwintig grands couturiers hun collecties voor de lente/zomer van 1993 toonden. “Vrouwen willen tegenwoordig niet alleen minder geld en tijd aan hun kleding besteden, maar geven ook steeds minder om exclusiviteit.” Pierre Cardin, die in december als eerste couturier tot lid van de Académie Française werd gekozen, kondigde aan dat hij nog maar één haute couture-collectie per jaar gaat tonen en zich steeds meer op de prêt-à-porter wil toeleggen. Een ontwikkeling, aldus Cardin, waar de andere couturiers niet aan zullen ontkomen.

Toch was de belangstelling voor de shows en ook de media-uitstraling groter dan voorgaande seizoenen en duiden alleen de minder kostbare stoffen en het veelal ontbreken van versierend handwerk op een crisis.

De tendensen voor de komende zomer zijn in grote lijnen dezelfde als de prêt-à-porter shows afgelopen oktober al aangaven: veel asymmetrische rokken met hoge splitten en broeken met wijde of wijduitlopende pijpen, uitgevoerd in soepele, vaak transparante stoffen. Het modebeeld is vrouwelijk, romantisch en comfortabel. De jasjes zijn kort of lang, maar altijd sterk getailleerd. Blouses en tops zijn doorzichtig.

Gianni Versace, de luidruchtige Calabrische ontwerper, opende de modeweek met een luxueuze happening in het Ritz. De show begon een uur te laat. Al gauw bleek waarom. Madonna, die in het vermaarde hotel verbleef, besloot plotseling ook te komen. En daar wilde Versace, die nauwelijks verschil ziet tussen de wereld van de mode en van de showbusiness best op wachten. Madonna verscheen met een ont-diamante tand, een kapsel uit de jaren dertig en een ontblote taille. Het doorzichtig witte truitje en de om de heupen vastgesnoerde matrozenbroek die zij droeg waren kennelijk van Versace.

Versace toonde een collectie met twee verschillende "looks': een romantische, waarbij de boeken van Colette en Lewis Carrol tot inspiratiebron dienden, en een zeemans"look' met veel strepen, primaire kleuren en invloeden van de jaren zestig.

Christian Lacroix verraste met een veel rustigere en elegante collectie die sterk contrasteerde met de soms wat overdadige kermisachtige kleding die hij in voorgaande jaren maakte. “Moins c'est plus” gaf Lacroix als commentaar. “Ik denk dat ik gerijpt ben. Alles ligt in de snit, de eenvoud, niet in de accessoires en de kleur. Ik gebruik nu bijna uitsluitend zwart, wit, beige en rood”. Bijzonder waren zijn op het achttiende-eeuwse mannenkostuum en de negentiende-eeuwse "redingote' geïnspireerde ensembles, uitgevoerd in een mengelmoes van geborduurde zijde (vestje), tweed (jas) en mousseline (manchetten).

Gianfranco Ferré presenteerde maandag de collectie van Dior. Het défilé had plaats in de Salon Opéra van het Grand Hôtel, een feestelijke ronde spiegelzaal uit het einde van de vorige eeuw. Op de eerste rij zaten mevrouw Pompidou, Marie-Hélène de Rothschild, de hertogin van Kent en andere koopkrachtige beroemdheden. Bij Dior was van bezuiniging geen sprake. Het modehuis presenteerde een luxueuze, klassiek ogende collectie van met de hand beschilderde stoffen, brokaten weefsels en borduursels. Uitblinkers waren de bruinleren strapless tops boven wijde witzijden broeken.

De collectie van Paco Rabanne was van een heel andere aard. Wild waren de leren bustehouders en slipjes met jarretellegordels die struisveren-slobkousen ophielden. Hetzelfde principe, maar zonder struisveren, gold voor de zwart-roodleren, niet waterbestendige badpakken die heel zwierig werden getoond door de Franse hardloopster Marie-Josée Pérec, winnares van een Olympische gouden medaille op de 400 meter.

Bij Chanel, die sinds de komst van Karl Lagerfeld aan een totaal nieuwe, vaak gedurfde, huisstijl werkt, stond geen leer maar plastic op het programma. De climax van het défilé was een volledig transparante avondjurk van geborduurd en gedrapeerd plastic met baleinen, die werd getoond door het topmodel Claudia Schiffer. Om te watertanden was Chanels totaal vernieuwde mantelpak: een lang getailleerd jasje van vederlichte tweed, boven een gedeeltelijk transparante, enkellange, geplisseerde mousseline rok. Elegant, sexy en comfortabel.