Klacht van Delta tegen akkoord KLM, Northwest

ROTTERDAM, 4 FEBR. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines heeft bij het ministerie van transport in de VS een klacht ingediend tegen de samenwerkingsovereenkomst van de KLM en haar partner Northwest Airlines.

Delta wil dat de overeenkomst, die onder de regering van president Bush werd goedgekeurd, nu wordt teruggedraaid. Volgens Delta trekt de overeenkomst de verhoudingen op de Amerikaanse vliegmarkt scheef en verschaft het de betrokken maatschappijen een voorkeurspositie op de Amerikaanse markt. Delta-topman Allen wil dat de overeenkomst wordt teruggedraaid totdat de nieuwe regering Clinton een definitief en duidelijk beleid voor het internationale luchtverkeer heeft bepaald.

De KLM, die een belang van 20 procent in de moedermaatschappij van Northwest, Wings holding, heeft, wilde vanmorgen geen commentaar leveren op de bezwaren van Delta. “Dit is een zaak van de Amerikaanse regering. Het is niet aan de KLM om hierop te antwoorden. Wij hebben van de Amerikaanse regering begin januari definitieve toestemming gekregen om onze activiteiten te integreren”, zei een woordvoerder van de KLM vanmorgen.

De KLM en Northwest mogen door de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst opereren alsof zij één bedrijf zijn. Het akkoord biedt beide maatschappijen de mogelijkheid hun vluchtschema's op elkaar af te stemmen en een gezamenlijk marketing-beleid te voeren ten aanzien van prijzen en verkoop van vliegtickets. De twee partners mogen daarnaast onder één vluchtnummer vluchten met overstap in de VS of Europa uitvoeren. Dat biedt grote voordelen in de automatische reserveringssystemen waarin beide maatschappijen een gunstiger plaatsing krijgen. In de samenwerkingsovereenkomst is één voorbehoud gemaakt: beide maatschappijen mogen hun diensten niet onder één naam aanbieden.

Delta Airlines eiste eind januari al een diepgaand onderzoek van het Amerikaanse ministerie van transport naar het belang van 19,9 procent dat British Airways (BA) een week eerder in de vijfde Amerikaanse luchtvaartmaatschappij USAir nam. BA maakte medio januari bekend dat zij tegen betaling van 300 miljoen dollar een stemrecht van 19,9 procent in USAir heeft genomen met de optie dit belang op termijn uit te breiden. Bestuursvoorzitter Ronald Allen van Delta wilde weten of BA met deze stap geen wetten overtreedt. Tevens vroeg Allen zich af of BA met de deelneming het publieke belang dient.

Allen is bang dat de Britse maatschappij met de investering van vorige week plus de mogelijkheid het belang te vergroten de controle over USAir in handen krijgt. De topman van Delta Air heeft het ministerie van transport ook gevraagd een tijdelijke opschorting in te stellen op buitenlandse investeringen in Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen met als doel toegang te krijgen tot de markt in de VS. Allen zei toen ook al dat hij wil dat de regering van president Clinton eerst een duidelijk beleid voor het internationale luchtvaartverkeer heeft bepaald.

Delta heeft al twee maal bezwaar gemaakt tegen de plannen van BA. Eerder lieten American Airlines en United Airlines weten bezwaar te hebben tegen de nieuwe plannen van de Britten. Alle drie de maatschappijen vinden dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen net zo veel landingsrechten in Groot-Brittannië moeten krijgen als BA in de VS. De drie protesteerden vorig jaar augustus ook al tegen eerdere investeringsplannen van BA in USAir. BA zag eind december af van deze plannen omdat het ministerie van transport de investering waarschijnlijk zou afkeuren. Die investering van 750 miljoen dollar had BA een belang moeten opleveren van 44 procent van het aandelenkapitaal en 21 procent van het stemrecht.