Toeleveranciers reageren vrij nuchter

ROTTERDAM, 3 FEBR. “We hebben het werk voor vandaag stilgelegd.” Volgens directeur L. Pas van metaalbedrijf Van der Leegte uit Hapert, één van de belangrijkste Brabantse toeleveranciers van DAF, hebben de meeste toeleveranciers direct actie ondernomen nadat de vrachtwagenfabrikant uitstel van betaling kreeg. Hoewel DAF de voornaamste componenten als assen, chassis en cabines zelf fabriceert en ontwikkelt, wordt 70 procent van alle onderdelen van elders betrokken.

Metaalbedrijf Van der Leegte, met in totaal zestien vestigingen en 1100 werknemers, is ondermeer leverancer van steunbevestigingen en metalen ogen voor de DAF-cabines. Die leveranties zijn vanaf gisteren gestaakt. “Ook al zouden we willen leveren, dan is dat onmogelijk. De poorten van DAF zitten dicht. Onze chauffeurs komen het terrein niet op”, aldus Pas.

Voor toeleverancier Van der Leegte zal het wegvallen van de Eindhovense vrachtwagenfabrikant een flinke klap betekenen, maar zeker niet het einde. Ongeveer 10 procent van de omzet is afkomstig van DAF. Slechts twee vestigingen van Van der Leegte leunen voor 25 procent op de vrachtwagenfabrikant. “We hebben altijd willen voorkomen te afhankelijk te zijn van één afnemer”, zegt Pas.

Risicospreiding is een gevleugelde term van de toeleveranciers in het Brabantse. Zij lijken lering te hebben getrokken nadat de economische recessie van tien jaar geleden de grote bedrijven in de regio in problemen bracht en de afhankelijke leverancier mee de afgrond in sleurde.

“We hebben gezorgd voor een goede spreiding in onze orderportefeuille. DAF is voor ons een belangrijk afnemer, maar we leveren ook bijvoorbeeld veel produkten aan de grafische industrie. De surcéance van DAF is uiterst vervelend, maar we raken er niet door in moeilijkheden”, zegt directeur H. Baudewijns van Nebato uit Bergeik. Nebato, waar zo'n 250 mensen werkzaam zijn, levert de plaatdelen voor de vrachtwagenonderstellen van DAF.

Minder afhankelijk is United Bus, dat zo'n zestig tot zeventig procent van de onderdelen betrekt van DAF. DAF is naast vrachtwagenfabrikant zelf eveneens leverancier van motoren en assen. “Wij zijn aan het omkijken naar andere onderdelenleveranciers”, zegt L. Kooiman, technisch directeur van United Bus, dat touringcars en bussen voor het openbaar vervoer maakt. “De leveringen van DAF lopen door de surcéance nu al vetragingen op. Het is onduidelijk hoe lang de surcéance gaat duren, zodat we ons genoodzaakt zien naar andere leveranciers te zoeken.”