Schrikeffect Daf sleept Nedlloyd, Fokker mee

Behalve de aandeelhouders Daf, die de koers van hun aandeel zagen wegsmelten, waren de aandeelhouders Fokker en Nedlloyd vanmorgen ook een beetje slachtoffer van de déconfiture van de truckfabrikant. De koers van Daf kelderde van 4,55 naar 1,75 bij een omzet van 1,4 miljoen stuks (dubbeltelling).

De koers van Fokker, die gisteren sloot op 13,50 gulden - de laagste koers in de afgelopen 12 maanden - was omstreeks het middaguur maar liefst 17 procent gedaald. Handelaren schreven die daling gedeeltelijk toe aan een “schrikreactie” na de sombere berichten over Daf. De koers van Nedlloyd was tegen het middaguur 6 procent gedaald. Sommige beleggers is na de gebeurtenissen bij Daf de angst om het hart geslagen: misschien is het mogelijk dat Fokker en Nedlloyd hetzelfde lot treft als Daf.

Beleggers zijn mede aan het denken gezet door het bericht in deze krant dat Fokker met de Nederlandse Investeringsbank praat over een nieuwe lening van 800 miljoen tot 1 miljard gulden, in het geval de overname door Deutsche Aerospace niet doorgaat. De onzekerheid of Fokker wordt overgenomen maakt een "Daf-scenario' bij Fokker, inclusief suséance van betaling, waarschijnlijker. De financiële situatie bij de vliegtuigfabrikant is immers niet rooskleurig.

Dat veel beleggers niet wisten hoe snel ze vanmorgen van hun stukken Fokker af moesten komen bleek uit de zeer grote omzetten. Binnen anderhalf uur na opening waren al bijna 400.000 aandelen (dubbeltelling) Fokker omgezet. Gisteren werden in totaal ruim 107.000 aandelen Fokker verhandeld.

Naast het "Daf-effect' werd de koersdaling van Nedlloyd toegeschreven aan geruchten dat de banken de kredietkraan van het transportconcern zouden dichtdraaien. Een woordvoerder van Nedlloyd haastte zich te verklaren dat deze geruchten “complete nonsens” waren. “Ik zou niet weten waar die geruchten vandaan komen.”.

Tegen het middaguur waren 133.000 aandelen Nedlloyd verhandeld, hetgeen niet spectaculair hoog was. Maar gisteren was de omzet niet hoger dan ruim 32.000 stuks. De omzet in Nedlloyd was ook niet extreem hoog doordat er geen kopers waren te vinden voor de aandelen van het transportconcern.