Van alle auto's moet bij poort kofferbak open

EINDHOVEN, 2 FEBR. De eerste buit is al binnen. Vanmiddag om half een hebben de schoonmakers van het vrachtwagenconcern Daf de planten uit een kantine het terrein afgesmokkeld. Onder de ogen van de bewakingsdienst die sinds vanochtend is verdubbeld.

Daf verkeert in surséance van betaling. Het personeel werd om kwart voor elf op de hoogte gebracht. De pers was al eerder ingelicht. Direct nadat het personeel op de hoogte was gebracht gingen de poorten van Daf op slot. “Een collega wilde naar buiten maar mocht niet” zegt een 30-jarige monteur.

Achter hem staan honderden onverkochte Daf-trucks als witte bloemen in een veld. Zelf drukt hij zijn gezicht tegen het hek om met de pers te praten. Bij Daf geldt: niemand erin en niemand eruit. “Van alle auto's moeten de kofferbakken worden geopend”.

De monteur die sinds acht jaar in dienst is van de vrachtwagenfabrikant is woedend. “Als het me aan het einde van de dag allemaal te lang duurt pak ik een legertruck en rij het hek omver”. De directie van Daf heeft volgens hem liggen slapen. “Ze hebben vijf jaar geleden Leyland gekocht en die hadden ze er vier jaar geleden uit moeten gooien toen het een miskoop bleek te zijn”.

Daf moet alle buitenlandse rommel eerst verkopen en denken aan de werknemers in Nederland ''.

Zijn toekomst ziet hij somber in, drie maanden geleden heeft hij een huis gekocht met een fikse hypotheek. “Ik heb een vrouw en twee kleine kinderen en een andere baan is in deze buurt niet snel te vinden, het gaat hier om hoog gekwalificeerd personeel”.Bij de werknemers was vanmorgen nog niks bekend over een eventuele bijeenkomst georganiseerd door de vakbonden. “Die vakbonden maken ook niets klaar. Jarenlang betaal je contributie en ze weten ook van niets”.

Onderhoudsmonteur Piet (46) die al 30 jaar bij Daf werkt is verbitterd. “Ik denk dat het nu echt is afgelopen. Het animo is eruit. Wat heeft het nog voor zin. We weten al maanden niet meer waar we aan toe zijn. Vijf jaar geleden werkten we dag en nacht. Nu nog maar twee dagen per week. De directie moet gewoon zeggen waar het op staat en er 25.000 man uitgooien”. Een aantal toeleveranciers weigert op het moment nog produkten aan te leveren, aldus een collega. “Ik ben 46 jaar. Ik weet niet of ik een andere baan kan vinden. Misschien vind ik nog wat maar dezelfde centen beur ik nooit weer. Het is toch sund van zo'n bedrijf”.