Lisa Marcus laat een inferno van perversiteit opgloeien in Amsterdam-Noord; Boetedoening in de greep van de passie

Voorstelling: Overlust. Concept, regie: Lisa Marcus; regie-advies: Luk Blancquaert; muziek: Yens & Yens; toneelbeeld: Mike van de Lagemaat; kostuums: Paulette en Christine Boschung; spel: Krisna Hanks, Ger Jager, Eelco Roovers en Mia Spil. Gezien: 29/1 Kampinagebouw, Kampina 7, Amsterdam-Noord (bus 33, halte Bakkerswaal). Res.: Y-podia, 020-631.5009. Aldaar: t/m 28/2 wo t/m zo.

“We the devils greet you. Hallo, hallo, how do you do?” scandeert een uitgelaten cheerleader. Even later zal het mooie wezen worden geofferd bij een heksensabbat en komt zij als kunstobject aan de muur te hangen. Deze surrealistische scène is tekenend voor de ontwapenende produktie Overlust, een op lokatie uitgebrachte bewegingsvoorstelling van de Amerikaanse choreografe Lisa Marcus.

De duistere tocht naar de oude gymnastiekzaal in Amsterdam-Noord is al spannend. Het is even zoeken, maar gelukkig lonkt er boven de ingang van het Kampinagebouw een warmrode lichtreklame met de prikkelende titel Overlust. Niemand zou op die plek een danstheaterproduktie verwachten met daarin het vervaarlijk opgloeiende inferno uit Dante's La Divina Commedia. Toch kijkt juist hier de duivel uit naar de projectontwikkelaar, die onder zijn gladde uiterlijk door wellust wordt verteerd.

Erotiek en seksuele frustratie zijn het handelsmerk van Lisa Marcus, gezien vorige produkties als King of the Sheath (1991) en Autobiography of a Body (1992). Zij verblijft al tien jaar in ons land en woont in de rosse buurt van Amsterdam. Dagelijks wordt zij er geconfronteerd met de op volle toeren draaiende seksindustrie. Toch heeft zich bij haar iets van het Amerikaanse puritanisme kunnen handhaven, want Overlust heeft als thema: de hunkerende massa die het verstand verraadt voor de lust en zichzelf verliest in de storm van de passie. Boetedoening met Dante en Vergilius als gids, maar gebracht in een absudistische vorm.

Elk personage probeert de "slang' in eigen boezem te bevechten. Eelco Roovers kronkelt zich in bochten om niet toe te geven aan zijn geperverteerde verlangens. Mia Spil jammert hysterisch voordat zij haar baas verleidt. Ger Jager probeert zijn hartstocht te verhullen met een ijzige façade. En de dartele Krisna Hanks, een landgenote van Marcus, speelt voor Cupido of de vermoorde onschuld. Voor de vier executanten geldt maar een ding: de bevrediging.

Perversiteit, penisnijd en compensatie, het bedje lijkt gespreid voor Jung en Freud. Maar voor wie dat wil negeren bestaat Overlust uit een aantal aantrekkelijke, cabareteske taferelen die met vaart, vakmanschap en veel humor worden gebracht. Voor de bijzondere lokatie is gekozen omdat de voorstelling ook is gebaseerd op de foto's van Joe Gantz. Hij vereeuwigt (gedeeltelijk) naakten in lege vertrekken. Het sobere toneelbeeld van Mike van de Lagemaat sluit hier voortreffelijk op aan.