Friesland steekt 1,3 miljoen gulden in wervingscampagne

LEEUWARDEN, 29 JAN. Wat hebben een hogesnelheidstrein, theedrinkende Chinese dames, een olifant en het Vrijheidsbeeld met elkaar te maken? In zekere zin zijn ze allemaal "Fries', zo wil de nieuwe reclamecampagne van de provincie Friesland doen geloven.

Samen met de Friese Kamer van Koophandel en 44 Friese bedrijven wordt een campagne gevoerd om meer bedrijven naar Friesland te trekken. In landelijke en regionale dagbladen worden advertenties geplaatst en op Radio 1 is commissaris van de koningin H. Wiegel te horen die de voordelen van vestiging in Friesland opsomt. De "Fries'-campagne duurt drie jaar en kost 1,3 miljoen gulden. Provincie (450.000 gulden), Kamer van Koophandel (225.000 gulden) en de 44 bedrijven (660.000 gulden) betalen dit.

Volgens J. Zuidema van het Groningse reclamebureau HZ/CCA moeten de advertenties de lezer een "shock-effect' geven. “Wat heeft een hogsnelheidstrein met Friesland te maken? In Leeuwarden staat het bedrijf Tebel Pneumatiek dat pneumatische en electrische deursystemen voor treinen, trams en bussen maakt”. De grondstoffen voor thee uit China worden bij Douwe Egberts in Joure verwerkt. Het Vrijheidsbeeld symboliseert de mondiaal opererende expediteur Alfons Freriks uit Veenwouden.

Het doel van de campagne is de provincie bekender te maken bij ondernemers. “Het algemene vooroordeel is dat in de noordelijke provincies weinig te doen is”, aldus drs. P.H. van der Meulen, hoofd Bureau Bedrijfsleven Provincie van de provincie. “In werkelijkheid telt Friesland veel succesvolle bedrijven, die met hun produkten alle uithoeken van de wereld bereiken”.

Volgens gedeputeerde mr. F. Steijvers is de campagne nodig om het beeld van de provincie bij te stellen: “Friesland verandert van een puur agrarische in een industriële provincie. Dat willen we zichtbaar maken met deze campagne.”

Commissaris Wiegel benoemde gisteren de 44 ondernemer, die de campagne meefinancieren tot ambassadeur van de provincie. Zij gaan het positieve ondernemersklimaat in hun zakelijke contacten onder de aandacht brengen.

De nieuwe campagne is een vervolg op de campagne "Friesland heeft hart voor de zaak', die eind vorig jaar werd afgesloten. Deze werving leverde de provincie dertig nieuwe vestigingen van bedrijven en 300 arbeidsplaatsen op. Het betrof hier bedrijven, veelal in de metaal- en recreatieve sector, die uitbreidden of hun vestiging verplaatsten naar Friesland. Volgens Van der Meulen is de overgang van Johnson Polymer van Mijdrecht naar Friesland zo goed als zeker. Hiermee zijn 200 arbeidsplaatsen gemoeid. Bedrijven kiezen voor Friesland, aldus Van der Meuelen, wegens de lage grondprijzen, de mogelijkheden voor expansie, subsidieregelingen, het aangename leefklimaat en de filevrije wegen. Doorslaggevend voor de dertig nieuwe bedrijven zou evenwel de arbeidsmentaliteit van de Friezen zijn geweest. Van der Meulen: “De Friese werknemer is betrouwbaar, heeft hart voor de zaak en bezit doorzettingsvermogen”.