FNV wil Radio 1 op middengolf houden

ROTTERDAM, 2 FEBR. De vervoersbond FNV begint een actie om Radio 1 op de middengolf te houden. De nieuwszender verdwijnt van de middengolf op 1 april, omdat op 1 januari een FM-net beschikbaar is gekomen dat voor een betere ontvangstkwaliteit zorgt.

Bij de vervoersbond hebben vracht- en tourwagenchauffeurs en binnenschippers tegen het verdwijnen van Radio 1 van de middengolf geprotesteerd. Chauffeurs en binnenschippers luisteren met name in het buitenland veel naar de zender, die in een straal van ongeveer vijfhonderd kilometer rondom Nederland de gehele dag goed te ontvangen is en tot in Roemenie toe 's avonds goed te beluisteren is.

De FM-zenders hebben een zeer kort bereik. "Die zijn buiten Nederland niet te ontvangen en brengen ook de binnenlandse automobilist in problemen", zegt een voorlichter van de vervoersbond. "Op het traject Groningen-Den Haag moet drie keer van zender worden veranderd om Radio 1 te ontvangen op de FM. Wij hebben uit brieven begrepen dat dit voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt."

Volgens de vervoersbond is de Wereldomroep geen alternatief voor de chauffeurs en de binnenschippers, omdat er geen aangesloten programmering is en omdat veel autoradio's niet de korte golf kunnen ontvangen waarop de Wereldomroep uitzendt. "Zowel een korte-golf ontvanger als apparatuur die automatisch een andere FM-zender opzoekt, kosten veel geld", aldus de vervoersbond. De bond verspreid binnenkort 45.000 briefkaarten om handtekeningen te verzamelen.

Het PvdA-kamerlid Van Nieuwenhoven steunt de vervoersbond. "De nieuwe FM-zender had volgens mij meteen aan een muziekzender gegeven moeten worden." De FM-zender zou, als Radio 1 op de middengolf blijft, eventueel vergeven kunnen worden aan een commerciele zender, aldus van Nieuwenhoven.