De Superbowl: alles draait om 't grote geld

De strijd om de Super Bowl heeft alles met het grote geld te maken. De Amerikaanse football-profs verdienen niet alleen veel dollars, ook de commerciële kant van de televisie-uitzending gaat om bedragen met vijf of meer nullen.

De uitzending van de Super Bowl werd verzorgd door NBC, de derde omroep van de VS. Het bedrijf betaalt voor de rechten van dit jaar 752 miljoen dollar aan de National Football League overeenkomstig het lopende, vier jaar durende contract. NBC, dat de afgelopen drie jaar geld verloren heeft op de Super Bowl, hoopt nu uit de kosten te komen.

Het network rekende voor 30 seconden reclametijd 850.000 dollar, wat 50.000 dollar meer is dan vorig jaar. Het scheen geen beletsel te zijn voor Lee, Seven-Up, Pepsi, MacDonald om met nieuwe commercials te komen (Lee) of zelfs nieuwe produkten te lanceren (Crystal Pepsi). Alle genoemde concerns lieten hun filmpjes meer dan één keer uitzenden. Niet alleen meer dan 100 miljoen Amerikanen keken daarnaar, ook nog eens honderden miljoenen mensen elders in de wereld.

Voor Californië is het een gebeurtenis om voor het eerst in jaren weer de Super Bowl onderdak te mogen verlenen. Om andere steden en staten voor te blijven is naar schatting 250.000 dollar uitgegeven. Daar komen miljoenen voor terug van de bezoekers en beide ploegen. Op de tribune zaten 103.000 betalenden, die elk een kaartje hadden van 175 dollar. Buiten het stadion geven zij ook nog eens miljoenen uit.

De spelers van de winnende Dallas Cowboys kregen ieder 36.000 dollar, de verliezers ieder de helft. In de gokcentra van Las Vegas waren 150.000 bezoekers méér dan in andere weekeinden. Die gaven bij elkaar vijftig miljoen dollar uit in de hoop het winnende team en de uitslag goed te hebben voorspeld.