Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Energie

84.500 ton ruwe olie aan boord; Olietanker strandt op Shetlandeilanden

LONDEN, 5 JAN. Een tanker geladen met 84.500 ton (95 miljoen liter) ruwe olie is vanochtend gestrand op de zuidpunt van het grootste eiland van de Shetland-archipel, nadat het schip in een zware storm op de Noordzee op drift was geraakt. Op de Shetlandeilanden is groot alarm geslagen voor een dreigende milieuramp. Volgens de kustwacht lekt er olie uit het schip.

Het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Tak is met bergingsschepen op weg naar de gestrande tanker.

De 45.000 ton metende, in Liberia geregistreerde Braer heeft meer olie aan boord dan de Aegean Sea, die vorige maand aan de noordwestkust van Spanje verging, en twee keer zoveel als de Exxon Valdez in maart 1989 in Alaska verloor.

De Braer, op weg van Noorwegen naar Canada, verloor vanochtend tijdens een storm met windkracht 11 in hoge zee motorvermogen, nadat zeewater in de brandstofleidingen terecht zou zijn gekomen. Een deel van de 34-koppige bemanning werd daarop met helikopters van boord gehaald. Een deel bleef nog korte tijd aan boord om de motor te repareren; dat bleek vergeefs.

Het schip kwam terecht in een beruchte getijdestroom en strandde kort na het middaguur op Sumburgh Head, de zuidpunt van het hoofdeiland van de Shetland-archipel. Op deze kaap bevinden zich enkele belangrijke vogelkolonies, met onder meer papegaaiduikers. Het water is zeer visrijk.

Op de Shetlandeilanden is groot alarm geslagen voor een dreigende milieuramp. Oliebestrijdingsschepen en -vliegtuigen worden in gereedheid gehouden voor bestrijding van een omvangrijke olievlek. Het deel van de kust waar het schip aan de grond liep, nabij het stadje Garthness, bestaat deels uit rotsen, deels uit inhammen met een zandstrand.

Onduidelijk is nog of het schip op de rotsen is geslagen of op vlakke bodem is gestrand. In het laatste geval is de schade mogelijk beperkt. Een woordvoerder van de kustwacht zei vanmiddag niet te weten of het schip gebroken was. Oliebestrijdingsvaartuigen en -vliegtuigen bevinden zich in staat van paraatheid.

De kustwacht in het Schotse Aberdeen kreeg om acht uur het bericht dat het schip in nood was. Twee sleepboten hebben aanvankelijk getracht trossen over te brengen, maar dat was in de hoge golven onmogelijk.

Voordat de bemanning het schip verliet werden nog ankers en kettingen uitgeworpen in de hoop het stuurloze schip af te remmen. Een Nederlandse zeesleper van Smit Tak (de Smit Lloyd 121) is naar de Shetlands onderweg. De Nederlandse berger stuurt verder twee volledig bemande bergingsschepen, een uit Maassluis en een uit de Britse havenstad Great-Yarmouth. De Smit Lloyd 121 wordt eind van de middag bij de gestrande tanker verwacht. Verder vetrokken rond het middaguur zes duikers per vliegtuig vanaf vliegveld Zestienhoven naar de Shetlandeilanden.

De Braer is eigendom van rederij B&H te New York. (Reuter, AFP)