Reuzengroot

“Kom verder”, roept Oscar Krechting van achter uit de winkel, “maar struikel niet over de schroevedraaier!” Een overbodige waarschuwing, want deze schroevedraaier over het hoofd zien is onmogelijk: het apparaat is bijna twee meter lang en weegt 35 kilo. Iets verderop ligt een houten wasknijper ter grootte van een stofzuiger. Als je er met je volle gewicht op gaat zitten krijg je de knijper net open. Terwijl Krechting samen met zijn partner René Küchler een potlood van 1.75 meter verplaatst vertelt hij: “Wij verkopen hele gewone spullen, maar dan wel van groot formaat.”

Vandaag hopen Krechting en Küchler de eerste klanten te ontvangen in hun nieuwe winkel Extra Large aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Zoekt u een knikker ter grootte van een basketbal, een Zippo-aansteker waar een halve liter benzine in kan of een dart-pijl van bijna een halve meter? Extra Large heeft het op voorraad.

Geestelijk vader van Extra Large is Frank de Bièvre, een Belg die sinds 1987 in Antwerpen een winkel in grote spullen runt. Dat Amsterdam nu ook een Extra Large bezit is geheel aan het initiatief van Krechting en Küchler te danken. Krechting: “Naar aanleiding van een artikel over Extra Large hebben wij een jaar geleden contact opgenomen met De Bièvre. Wij waren ervan overtuigd dat zo'n winkel het ook in Amsterdam goed zou doen. De Bièvre zag dat ook wel zitten, vooral omdat 40 procent van zijn klanten in Antwerpen Nederlander is. Toch was hij aanvankelijk wat sceptisch. Hij vroeg zich af of wij zijn ideeën wel begrepen. Gelukkig kregen we na een aantal gesprekken het vertrouwen en konden we met de voorbereidingen beginnen.”

Het concept van Extra Large noemt Küchler uniek. Natuurlijk worden er meer schaalvergrotingen gemaakt, maar die zijn volgens hem meestal van plastic. Het bijzondere aan de voorwerpen die hij verkoopt is dat het gebruikte materiaal hetzelfde is als dat van het origineel. Dat wil zeggen dat het grote potlood echt van hout is met daar binnenin een enorme staaf grafiet. En de schroevedraaier weegt 35 kilo omdat hij grotendeels uit verchroomd staal bestaat. Küchler: “Hoewel het in principe om decoratieve objecten gaat kunnen alle spullen hun oorspronkelijke functie nog vervullen. Een golfbal waarin je ijsklontjes bewaart zul je bij ons niet tegenkomen, dat is kitsch, die heeft zijn functie verloren.”

De vergroting op zich schijnt vakwerk te zijn. Krechting: “Het klinkt misschien gemakkelijk: je vergroot zo'n voorwerp gewoon een aantal keren en klaar is Kees. Maar zo werkt het niet. Uitvergroten is niet vermenigvuldigen. Als je een potlood in z'n geheel 30 keer vergroot dan kloppen de verhoudingen niet, dan wordt bijvoorbeeld de punt veel te stomp. Hetzelfde geldt voor een tennisbal. De Bièvre vergroot de naad maar twee keer, de rest acht keer. En pas dan ziet hij er uit als een vergrote tennisbal.”

De doelstelling van Extra Large is beslist niet om alles maar zo groot mogelijk te maken. “Dan verlies je het gevoel voor realiteit, je moet iets maken wat de mens nog herkent. Een golfbal met een omvang van twee meter slaat nergens meer op. Zie je hem zo groot als een voetbal met een bijpassende tee dan spreekt het aan”, aldus Küchler.

Een vraag die natuurlijk opkomt is wie er nu eigenlijk behoefte heeft aan een immense paperclip of een Mikado-spel met stokken van ruim twee meter. “Wie zich dat afvraagt behoort niet tot de doelgroep”, stelt Krechting. Extra Large richt zich op drie soorten afnemers. In de eerste plaats de "gewone' consument: iemand die het mooi vindt als er een grote schaar midden in zijn zitkamer ligt, of iemand die op een verjaardag de show wil stelen met een Belgische praline van anderhalve kilo. Daarnaast hoopt Extra Large interessant te zijn voor bedrijven die op zoek zijn naar een relatiegeschenk. Het is weer eens wat anders dan een flesje wijn. “Overigens hebben wij ook wijn hoor, maar dan wel in een fles van anderhalve meter.” Tenslotte moet een deel van de omzet binnenkomen via eenmalige opdrachten. Krechting: “Zo hebben we ooit voor een fabrikant van koffiezetapparaten een manshoge machine gemaakt: goed voor 45 liter koffie. Soms zijn de objecten ook heel specialistisch, zoals een gigantische bloedpomp voor een ziekenhuis.”

De prijzen van de artikelen lopen nogal uiteen. Er zijn "kleinigheden' te koop voor 5 gulden en de schroevedraaier moet bijna 8000 gulden opleveren. “Maar dan wordt ie wel thuis bezorgd, de koper hoeft niet met dat ding op zijn rug naar huis te fietsen”, lacht Küchler. En dan serieus: “Die schroevedraaier is echt exclusief, er zijn er maar twaalf van gemaakt.”