Openbaar vervoer

Het artikel van Sjoerd Hesselbach 'Trein hoeft niet zo belabberd te zijn' (NRC Handelsblad, 25 november) is net zo belabberd als wat hij zegt te willen bestrijden.

Hij vergeet dat het 'verkeer' een inkomstenpost is voor het ministerie van financien, dat anderhalf maal de begroting van het ministerie van verkeer en waterstaat bedraagt. Een wanverhouding, die inmiddels vele jaren groeit. Ongetwijfeld heeft Hesselbach geen gevarieerde klantenkring te bezoeken over een 'breed uren-palet'. Anders zou hij al jaren het adagium van openbaar vervoer kunnen onderschrijven. Het brengt je naar plaatsen waar je niet wilt zijn op uren dat je er ook niets (meer) te zoeken hebt.

En er hoeft niet eens een overweg met Ahobs in het ongerede te zijn om je dagprogramma volledig te verzieken. Reis maar eens van Leiden naar Zaandam en probeer de reis 'volgens het boekje' vice-versa te plannen. Nog afgezien van het uit je jas waaien op Sloterdijk of Haarlem, is dit een frustrerende bezigheid. En ben ik dan uiteindelijk in Leiden (pffft!), dan moet ik 55 minuten wachten om de bus (uurs-dienst) nr. 169 naar Alphen a/d Rijn te pakken en na uitstappen op de gunstigste halte nog een stevige kuier van 10 minuten maken om thuis te zijn. Reistijd: ruim 2 uur en 20 minuten, voor wat ik op datzelfde uur 35 minuten met de auto doe, zonder ook maar een meter harder dan 100 km/uur te rijden.