Welcome Stranger Welcome Stranger. T/m 6 dec. ...

Welcome Stranger Welcome Stranger. T/m 6 dec. Stadhouderskade 112, Amsterdam. Open do 19-23 uur, vr-zo 14-18 uur. Het derde project met Fortuyn/O'Brien, Hermann Gabler, Jan van de Pavert en Robert Suermondt loopt vanaf 7 jan.

Gustave Asselbergs Gustave Asselbergs, t/m 6 dec. Galerie de Bleeker, Bleekersvaartweg 18, Heemstede. Open do-zo 12-17 uur. Prijzen ƒ 850,- tot ƒ 17.000,-

Associated Publishers Fleury, Lambert, Van der Stokker. T/m 23 dec. Associated Publishers, Planciusstraat 9A, Amsterdam. Open di-za 13-17.30 uur. Prijzen ƒ 400,- tot ƒ 2.500,- J.C.J. Van der Heyden "Tegelijkerijd/ Simultaneous'. T/m 13 jan. Galerie van Gelder (zelfde adres en openingstijden)

Welcome Stranger

Welcome Stranger is een samenwerkingsproject in een tijdelijk ontruimde woning aan de Stadhouderskade in Amsterdam. Gedurende het project dat in september van start ging, krijgen vier groepen kunstenaars de gelegenheid om het enigszins uitgewoonde bovenhuis geheel naar eigen inzicht te benutten. De organisatoren beperkten zich tot de selectie van kunstenaars en het formeren van groepen. Na afloop verschijnt er een publikatie.

Christiaan Bastiaans, Rob Birza, Maarten de Reus en Berend Strik, die elkaar niet kenden, besloten bij de eerste ontmoeting om als collectief te opereren. Meestal is niet duidelijk wie wat gemaakt heeft. De vier kamers en de alkoof hebben elk een eigen kleur en karakter. Manshoge glasplaten die tegen de wanden staan, vormen een verbindend element. In de gele kamer lijken ze in de muur te verdwijnen, in de witte kamer behouden ze hun zelfstandigheid.

Het contrast tussen beide ruimtes is groot: in de eerste kamer ligt op de grond een paars tapijt met een gele cirkel. In een hoek staat naast een paar slordige, gele boeketten, een flesje advocaat. De andere kamer, met een houten vloer, wordt gedomineerd door een schitterend wit bloemstuk in een grote antieke vaas. Het kegelvormige boeket reikt tot aan het plafond en voldoet aan de hoogste normen van de Engelse bloemschikkunst. Kort samengevat: Carpet Land versus Habitat - beide firma's zijn in naburige panden gevestigd.

Als het in de alkoof niet zo sterk naar koffie had geroken, zou je denken dat een boosaardige peuter er poep op de muur had gesmeerd. In de zogenaamde galeriekamer bepalen groene en roze tl-buizen niet alleen binnen de atmosfeer, maar ook buiten. Hier is de inbreng van de verschillende kunstenaars wel herkenbaar.

Een mooi onderdeel is de "huisbioscoop': vier super-8 projectoren in een kast laten filmbeelden zien van de kunstenaars die willekeurig door elkaar heen in een ruimte bewegen. Misschien is het wel symbolisch voor het groepsproces dat nogal impulsief is verlopen. Voor de buitenstaander is de samenhang en betekenis van het geheel daardoor niet altijd duidelijk. Het heeft wel geleid tot een parcours van verwarrende, intrigerende en mooie kamers.

Welcome Stranger. T/m 6 dec. Stadhouderskade 112, Amsterdam. Open do 19-23 uur, vr-zo 14-18 uur. Het derde project met Fortuyn/O'Brien, Hermann Gabler, Jan van de Pavert en Robert Suermondt loopt vanaf 7 jan.

Gustave Asselbergs

Uit de tekeningen en schilderijen van Gustave Asselbergs spreekt een sterke gedrevenheid en vitaliteit. Ze zijn ontstaan in een korte periode van 1962 tot 1967, toen hij op 28-jarige leeftijd overleed aan een hersentumor. "Ik slaap niet, maar ik werk', schreef hij aan zijn vader de schrijver Anton van Duinkerken, die deze regel koos als motto voor een kort gedicht.

In een aantal tekeningen zijn nog sporen van Cobra-kunstenaars als Lucebert en Corneille te zien. De schilderijen of beter, assemblages, zijn duidelijk beïnvloed door de Amerikaanse kunstenaar Robert Rauschenberg die in 1962 samen met onder anderen Jasper Johns zijn eerste tentoonstelling in het Amsterdamse Stedelijk Museum had. Amerika was toen het beloofde land en Gustave kreeg als aanstormend talent in 1966 dankzij een eervolle Harkness Fellowship de mogelijkheid om zich tijdelijk in New York te vestigen.

Ondanks deze Amerikaanse invloed zijn op de assemblages veel Nederlandse elementen te ontdekken. Afgescheurde affiches van de (F)anfare Voorwa(arts) en een voetbalwedstrijd in (Water)graafs(me)er "Toegang voor jongens ƒ 0,25'. Het zijn flarden uit een voorbije periode, die door de kwaliteit van het werk actueel zijn gebleven. Has a man a future? en Broken Dreams zijn veelzeggende titels van werken uit 1964-65.

Op de tentoonstelling hangen ook vier ontwerptekeningen (1963) voor een visueel alfabet. Gustave wilde met behulp van een computer, wat toen behoorlijk vooruitstrevend was, een beeldalfabet ontwerpen, waarmee ideeën direct - zonder woorden - konden worden doorgegeven.

Gustave Asselbergs, t/m 6 dec. Galerie de Bleeker, Bleekersvaartweg 18, Heemstede. Open do-zo 12-17 uur. Prijzen ƒ 850,- tot ƒ 17.000,-

Associated Publishers

Het vertrek van Sigurdur Gudmundsson uit het atelier onder Galerie Van Gelder bood galeriehouders Milco Onrust en Kees van Gelder de mogelijkheid om een al lang bestaand plan uit te voeren. Volgende week opent Onrust in het achterste deel van het voormalige atelier een dependance van zijn galerie aan de Prinsengracht. De eerste tentoonstelling is gewijd aan de abstracte schilderijen van Alan Uglow. Voorin is in een kleinere afgescheiden ruimte Associated Publishers van Van Gelder gevestigd.

Associated Publishers is ontstaan op de kunstbeurs in Bazel waar kunstenaar John Armleder, die onder de naam Ecart (Genève) ook als uitgever optreedt, vaak een kleine stand huurt. Hij nodigde galeriehouders Daniel Buchholz (Keulen), Daniel Newburg (New York) en Van Gelder uit om daar hun multiples, kunstwerken in oplage, te tonen. De samenwerking beviel zo goed dat men besloot er mee door te gaan. Het doel is om in Amsterdam, maar ook elders, tentoonstellingen te organiseren van multiples en unica. Associated Publishers maakt daartussen geen onderscheid, maar neemt de multiple "even serieus als het unieke kunstwerk'.

Op de eerste Amsterdamse tentoonstelling van deze multinationale onderneming is werk te zien van Sylvie Fleury (Zwitserland), Alix Lambert (U.S.A.) en de Nederlandse Lily van der Stokker. Fleury maakt kleurige wandobjecten van langharig kunstbont en toont daarnaast een editie van Vogue-covers. Op een met guirlandes versierde tekening van Van der Stokker staat dat zij in de Valeriusstraat woont, tegenover de Valeriuskliniek. Het is als een mededeling uit een schoolagenda - alleen het gebruikelijke "Amsterdam, Noord-Holland, Nederland, Europa, Wereld, Heelal' ontbreekt.

Lambert's zelfportretten zijn letterlijk zo klein als een luciferkop. Nail Self Portrait Multiple, bestaat uit spijkers met een portretje van de kunstenaar. Deze miniaturen hebben iets masochistisch, "kwellustigs': als je de lucifer aansteekt, verbrandt het portret en een spijker sla je op zijn kop.

Zonder hen feministisch te willen noemen, valt op dat Fleury, Van der Stokker en Lambert spotten met idealen die zijn verbonden met een romantisch-heroïsche, mannelijke opvatting van het kunstenaarschap. Volgens deze maatstaven zijn zij niet serieus bezig: het werk van Fleury is te modieus, Van der Stokkers teksten zijn bakvisachtig en Lamberts portretten veel te klein.

Fleury, Lambert, Van der Stokker. T/m 23 dec. Associated Publishers, Planciusstraat 9A, Amsterdam. Open di-za 13-17.30 uur. Prijzen ƒ 400,- tot ƒ 2.500,- J.C.J. Van der Heyden "Tegelijkerijd/ Simultaneous'. T/m 13 jan. Galerie van Gelder (zelfde adres en openingstijden)