McDonald's wapent zich in dagbladen tegen boeren

PARIJS, 27 NOV. De Amerikaanse fast-foodketen McDonald's is gisteren in Frankrijk een grootscheepse campagne begonnen om zich te wapenen tegen boze landbouwers. In bijna zeventig regionale en landelijke dagbladen verschenen gisteren en vandaag paginagrote advertenties waarin het bedrijf de boze boeren duidelijk maakt dat het bedrijf vooral Franse landbouwprodukten gebruikt voor zijn voedsel.

McDonald's-vestigingen in een aantal Franse steden waren de afgelopen week doelwit van boeren die woedend zijn over het vorige week gesloten akkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Gemeenschap over onder meer vermindering van de exportsubsidies. De landbouwers keerden zich tegen alles wat Amerikaans is.

McDonald's heeft 236 vestigingen in Frankrijk. In de advertenties maakt het bedrijf duidelijk dat het jaarlijks 700 miljoen franc (ongeveer 230 miljoen gulden) besteedt bij Franse landbouwers.

Sinds de aankondiging van het landbouwakkoord, vorige week vrijdag, zijn zes McDonald's-vestigingen doelwit geweest van boze boeren. Een restaurant in Amiens moest zaterdag de deuren sluiten nadat landbouwers hadden geprobeerd binnen te dringen. Woensdag werd een vestiging in Bourges omsingeld door zo'n driehonderd boeren.