Chileense spoorwegen

Ir. Rijckenberg verwart vervoer met vermaak als hij tegenspreekt dat de spoorwegen in Chili volstrekt achterlijk zouden zijn (brievenrubriek, 24 november).

De spoorlijn Santiago-Puerto Montt is in een abominabele toestand door achterstallig onderhoud en grondverzakkingen van seismische oorsprong. Daarom haalt de dagelijkse sneltrein een snelheid van een kilometer of veertig per uur en duurt de reis een etmaal. De wagons die uit de jaren twintig stammen, worden ook ter plaatse gezien als een rijdend museum dat niet kan concurreren tegen de snelle luxe-bussen met bar, video en riante slaapgelegenheid die het leeuwedeel van het vervoer op deze route voor hun rekening nemen.

Andere spoorlijnen zijn in de achterliggende jaren door de militairen "geprivatiseerd': voor een vriendenprijsje verkocht aan een ondernemer die de rails gebruikt heeft om er containers van te fabriceren. Om de Chileense spoorwegen toekomst te geven is een miljardeninvestering nodig.