Leasefirma GPA vraagt uitstel betaling

ROTTERDAM, 25 NOV. GPA Group, 's werelds grootste vliegtuigleasebedrijf, heeft zijn bijna honderd crediteurenbanken om uitstel van betaling gevraagd. Het gaat om een bedrag van 900 miljoen dollar over de komende twee jaar. Na afloop van een bijeenkomst met de schuldeisers in een Londens hotel zei vice-voorzitter Maurice Foley van GPA dat de banken het verzoek welwillend hebben ontvangen.

Het uitstel van betaling vormt de kern van een herstructureringsplan dat het in Ierland gevestigde leasebedrijf heeft opgesteld om zijn sterk verslechterde situatie te verbeteren. Verder wil GPA voor 150 à 200 miljoen dollar extra zien los te peuteren van zijn aandeelhouders. Ook hoopt het bedrijf geplaatste vliegtuigorders bij Boeing en Airbus ter waarde van 5 miljard dollar uit te stellen tot na het jaar 2000. In totaal heeft het bedrijf vaste orders uitstaan voor meer dan 200 vliegtuigen ter waarde van ongeveer 12 miljard dollar. Van de geplaatste opties voor eenzelfde bedrag, heeft GPA inmiddels een deel laten verlopen.

Voor Fokker, dat ook tot de grote toeleveranciers van GPA behoort, hebben de problemen bij het Ierse bedrijf geen grote gevolgen. Fokker leverde GPA al 52 F100 toestellen en moet er voor 1994 nog twee leveren. Verder heeft het leasebedrijf nog dertig opties op dezelfde Fokkers lopen. GPA hoopt zijn complexe herstructureringsplan begin volgend jaar rond te hebben.

Hoewel GPA het afgelopen voorjaar nog een recordwinst over 1991 van 268 miljoen dollar kon melden, ging het daarna snel bergafwaarts door de economische malaise en de inzakkende vliegtuigmarkt. In juni moest het bedrijf een voorgenomen aandelenemissie van 800 miljoen dollar op het laatste moment annuleren wegens tegenvallende belangstelling. Daarna mislukte een poging om een "pakket' van achttien vliegtuigen (Alps 2) aan investeerders te slijten, en besloot GPA een voor eind 1992 geplande aandelenemissie van 350 miljoen door te schuiven naar volgend jaar.

Zelfs als GPA een akkoord met de banken weet te bereiken en de vliegtuigbouwers tot vertraagde aflevering van toestellen kan bewegen, blijft de toekomst zorgelijk. Het bedrijf heeft een schuld van vijf miljard dollar, moet het komende decennium voor twaalf miljard opbrengen om bestelde vliegtuigen te kunnen betalen, maar kampt nu als gevolg van de recente problemen met een aangetast imago. Volgens analisten kan GPA alleen uit de problemen raken als er snel een economische opleving in de wereld komt, gevolgd door een hernieuwde vraag naar vliegtuigen.