Banktarieven

De ABN AMRO bank zal tarieven gaan invoeren voor dure cliënten (NRC Handelsblad, 13 november). Blijkbaar vindt ABN AMR het lastig om überhaupt cliënten te hebben. Voor alle normale bankhandelingen moet nu ineens extra worden betaald. De cliënt wordt verwezen naar de rij langs de stoeprand, een typisch fenomeen van deze tijd. Binnenkort moet je als "cliënt' een vrije middag opnemen om geld uit de automaat te kunnen halen. Want kasopnames aan de balie kosten geld.

Om de tarieveninvoering aan te kondigen stuurde ABN AMRO maar liefst vier enveloppen naar mijn huisadres, één envelop per rekeningtype (en een beetje geëmancipeerde huishouding heeft vandaag de dag toch al gauw een paar privé-rekeningen). Vier brieven en folders met dezelfde boodschap: ABN AMRO is er alleen voor cliënten die niet geïnteresseerd zijn in afschriften van financiële transacties en die het liefst grote bedragen aan de balie opnemen, zodat ze een aantrekkelijk doelwit voor zakkenrollers zijn. Wat mij betreft is één zo'n brief al te veel. Dure cliënt? Dure ABN AMRO!