KLM stoot belang in Air Littoral af

ROTTERDAM, 21 NOV. De KLM heeft zijn belang in de Franse regionale luchtvaartmaatschappij Air Littoral verkocht aan de Franse Compagnie Francaise d'Investissements Aeronautiques (CFIA). Dat heeft het bedrijf gisteravond bekend gemaakt.

CFIA is een dochtermaatschappij van Euralair. Bij de verkoop is tevens overeengekomen dat de KLM de huur van zes Fokker 100 toestellen van Air Littoral overneemt.

Volgens een mededeling van KLM heeft de verkoop geen invloed op de winst- en verliesrekening van de onderneming.

De KLM nam in juni 1991 een belang van 35 procent in de Franse onderneming. Daarmee was destijds een bedrag gemoeid van 150 miljoen franc (circa 50 miljoen gulden). De KLM trok eind vorig jaar nog eens 109 miljoen gulden uit voor een reorganisatie van Air Littoral.

KLM-directievoorzitter P. Bouw liet in juli al weten dat het strategisch belang van de Franse regionale luchtvaartmaatschappij voor de KLM sterk was verminderd, omdat Air Littoral er niet in was geslaagd bepaalde, voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij interessante, routerechten te verwerven.

Bouw liet in juli eveneens weten dat hij niet van plan was de verliezen bij de Franse deelneming alsmaar te laten oplopen. Het bedrijf leed over 1991 een verlies van 100 miljoen franc (30 miljoen gulden). Over het lopende boekjaar wordt een verlies van 160 miljoen franc (48 miljoen gulden) verwacht.

Ondanks een door de KLM in december 1991 gestart saneringsplan is het verlies toegenomen. De deelneming in Air Littoral had de KLM moeten helpen haar Europese marktaandeel sneller te laten stijgen.

KLM heeft een weinig gelukkige hand gehad in de keuze van de deelnemingen. Eerder deze week maakte het bedrijf bekend nogmaals 50 miljoen dollar op tafel te willen leggen als onderdeel van een reddingsplan voor het Amerikaanse Northwest Airlines. De Amerikaanse onderneming, waarin KLM een belang van 20 procent heeft, verkeert al enige tijd in financiële nood. De vierde luchtvaartmaathschappij van de Verenigde Staten lijdt onder de malaise in de Amerikaanse luchtvaart. De maatschappij heeft al een kredietlijn van 600 miljoen dollar gebruikt zonder dat dit tot zichtbaar betere resultaten heeft geleid.

Het krediet dat KLM voor Northwest in het vooruitzicht heeft gesteld moet deel uit gaan maken van een lening van in totaal 250 miljoen dollar. Een bankensysdicaat onder leiding van de Amerikaanse grootaandheelhouder Bankers Trust Company onderzoekt de mogelijkheid om via direct bij Northwest betrokken partijen het krediet voor elkaar te krijgen.

Het snel verwerven van marktaandeel door middel van deelnemingen is al geruime tijd een van de belangrijkste strategische uitgangspunten van de KLM. Via belangen in bedrijven als Air Littoral moet het marktaandeel in Europa op 10 procent worden gebracht. Inclusief Air Littoral bedroeg het Europese marktaandeel van KLM 3 procent.