Speciaalzaken Ahold naar 1 miljard omzet

ZAANDAM, 20 NOV. Het detailhandelsconcern Ahold denkt dit jaar met in zijn groep opgenomen speciaalzaken meer dan een miljard gulden te kunnen omzetten. Sinds 1987 is het verkoopcijfer verdrievoudigd en vorig jaar kwam de SpA-groep met haar omzet uit op 872 miljoen gulden. Dat heeft directeur Chris van den Broek van de SpA-groep uiteengezet in een vraaggesprek met het personeelsblad Ahold Flitsen. Als geheel boekte Ahold vorig jaar een omzet van 20,8 miljard gulden, waarvan de helft in Nederland en de helft in de Verenigde Staten.

De SpA-groep omvat de winkelketens Gall & Gall (dranken), Etos (drogisterijen) in Nederland en België, De Tuinen (gezondheidsdrogisterijen), Pragmacare (farmacie) en Ter Huurne (winkels langs de grens met Duitsland). Van den Broek zegt te constateren dat zijn Ahold-onderdeel na een moeilijke start duidelijk op de goede weg zit.

De markten waarop SpA werkzaam is, groeien in het algemeen sneller dan andere sectoren van de detailhandel. Vooral de vergrijzing van de bevolking heeft een positieve uitwerking op de ontwikkeling van speciaalzaken doordat mensen tussen de 44 en de 65 jaar meer waarde hechten aan goede kwaliteit voor de juiste prijs dan aan een lage prijs.

In de komende acht jaar wil Van den Broek ten minste twee nieuwe kernactiviteiten aan zijn groep toevoegen. Wat hij op het oog heeft, wilde hij niet kwijt, maar hij noemde het wel zeker dat de uitbreiding gepaard zal gaan met overnemingen. Ook wil SpA buiten Nederland en België aan de slag. Van een recessie zegt Van den Broek nog weinig te merken, integendeel, de speciaalzakenmarkt groeit in het algemeen sneller dan de supermarkt- en warenhuizenmarkt.

In het personeelsblad is tevens meegedeeld dat het de drankenwinkels van Gall & Gall voor de wind gaat. In twee jaar tijd is de winst ruimschoots verdubbeld en voor dit jaar voorziet directeur Matti Edmondts opnieuw een hogere winst.