NS: minder stoelen, meer storingen

ROTTERDAM, 20 NOV. Volgend jaar zal het aantal zitplaatsen in de trein met 900 afnemen. Pas in de loop van 1994 komen er weer zitplaatsen bij. Niet eerder dan in 1995 verwachten de NS dat het tekort aan zitplaatsen zal zijn opgeheven.

Uit een overzicht van de spoorwegen blijkt dat het aantal zitplaatsen de afgelopen jaren gestaag is toegenomen: 162.600 in 1990, 167.300 in 1991 en 174.00 in 1992. Volgend jaar komt daar verandering in. Reden is dat in 1993 een aantal treinstellen van het type "hondekop' wordt gesloopt. Ook loopt volgend jaar het contract af waarmee de NS Belgische rijtuigen hebben gehuurd. Dit contract is vorig jaar al een keer verlengd.

De aanwas van nieuwe dubbeldekstreinstellen houdt geen gelijke tred met het verdwijnen van materieel en ook krijgen de spoorwegen steeds meer reizigers te verwerken. Naar verwachting zal dit jaar het record van 14 miljard reizigerskilometers worden gehaald. Vorig jaar ging het nog om 12,8 miljard. Bedoeling is in 1994 185.000 zitplaatsen beschikbaar te hebben, in '95 196.200, in '96 204.700 en in '97 210.000.

Behalve door te weinig materieel worden de NS ook geplaagd door relatief veel oponthoud. Tussen januari en oktober ging het om 223 storingen, in dezelfde periode vorig jaar om 117. Als verklaring voeren de spoorwegen een "complex van factoren' aan. Er was dit jaar meer blikseminslag dan vorig jaar, waardoor beveiligingen defect zijn geraakt.

Ook gebeurden er meer ongelukken op overwegen en zorgden kapotgetrokken bovenleidingen, bijvoorbeeld door vrachtwagens met uitsteeksels, voor vertragingen. De "punctualiteitsnorm', door de NS op 94 procent gesteld, wordt dit jaar niet gehaald, evenmin als vorig jaar. Vooral deze zomer waren er vertragende problemen met het koppelen van de nieuwe dubbeldekkers.