Gymnasium (5)

In W&O van 12/11 oordeelt Rob Knoppert dat het Gymnasium afgeschaft moet worden, en wel om drie redenen: 1. Het zou de vraag zijn of leerlingen van hoge intelligentie zich, gescheiden van minder begaafden, beter ontwikkkelen. 2. Zit je op het gymnasium, dan ben je van stand. 3. De irrelevantie van Latijn en Grieks.

Ad 1: Als we nou eens begonnen met die waarde-oordelen van hoger en lager af te schaffen. In de huidige maatschappij is het moeilijker een loodgieter te strikken dan om een stuk vreemde taal in het Nederlands omgezet te krijgen. Als we het nou eens in gelijke gerichtheid zochten. Als je wilt voetballen, ga je met zijn allen in een vereniging: als je belangstelling hebt voor talen ga je op een gymnasium. Zou dat mogen?

Ad 2: Zou het snobisme met de afschaffing van een studierichting nou werkelijk opgeheven zijn? Ach kom; dan komt er toch een ander snobisme voor in de plaats.

Ad 3: "het onderwijs is een puinhoop: waste, kurz und gut' stelt RK in niet zulk bewonderenswaardig Nederlands. Dat zou hij op een gymnasium vast beter geleerd hebben. Maar met de relevantie van Latijn en Grieks heeft dat natuurlijk niets te maken. Ik heb op school ook leren vertalen en me achteraf afgevraagd of het nou nodig was zoveel lesuren te besteden aan een kunde die ik daarna nooit zou toepassen.

Aan de andere kant: het nut van a² + 2 ab + b² is me ook nooit echt duidelijk geworden.

Maar wat is ons allemaal toegevloeid via de Grieks/Romeinse beschaving? Het christendom, de filosofie van Plato en Aristoteles, een eindeloos aantal onderwerpen in de beeldende kunst. Praktisch heb ik weinig aan mijn gymnasium-opleiding gehad, maar wat heeft het mijn leven ongelooflijk verrijkt.

RK zegt dat de Tweede Hoofdwet belangrijker is. Als geborneerde classicus weet ik dus niet wat hij daarmee bedoelt. Het gemis aan die kennis heb ik in mijn leven tot dusver echter niet hoeven betreuren.