Grote vertraging na stroomuitval op Utrecht CS

UTRECHT, 18 NOV. Duizenden spitsreizigers zijn vanochtend tijdelijk gestrand op station Utrecht CS, nadat een stroomstoring daar rond zeven uur elk treinverkeer onmogelijk maakte.

De stroomuitval was het gevolg van een gebroken bovenleiding op het westelijk spooremplacement bij Utrecht. De oorzaak was een defecte stroomafnemer op een locomotief, waardoor kortsluiting ontstond en de bovenleiding doorbrandde. Het wegvallen van de stroom op het baanvak leidde tot een tijdelijke stroomuitval op Utrecht CS.

Door het uitvallen van de treinen onstond een enorme drukte in de vertrekhal van Utrecht CS. Toen bekend werd dat de reizigers zich met bussen konden laten vervoeren, gingen de reizigers massaal naar de pleinen aan de voor- en achterzijde van het station. Tegen negen uur 's ochtends waren de meeste forensen afgevoerd. De storing heeft geen bijzondere verkeersopstoppingen op de snelwegen rond Utrecht veroorzaakt.

In de richtingen Den Bosch, Amersfoort en Arnhem konden al na een half uur stoptreinen worden ingezet, reizigers richting Rotterdam en Den Haag werden met speciale bussen vervoerd naar Woerden. Rond elf uur kon tussen Utrecht en Den Haag het treinverkeer worden hervat. Reizigers van en naar Rotterdam moesten in Gouda overstappen op stoptreinen. Op de overige sporen naar Utrecht CS en Maarssen/Amsterdam CS werd vanaf negen uur gereden met grote vertragingen.

In de rest van het land waren er plaatselijk vertragingen, doordat de omloop van treinen, machinisten en conducteurs fors in de war raakte. Een woorvoerder van de NS noemde de schade door de stroomuitval echter "acceptabel' en toonde zich tevreden over de werking van de noodplannen van de NS. Hij vergeleek een stroomuitval met een 'hartinfarct', omdat Utrecht in het centrum van het Nederlandse railsysteem ligt. Utrecht CS is het drukte station van Nederland. Dagelijks doen 180.000 reizigers en 4.000 passagierstreinen het station aan.

Op de spoorverbinding tussen Utrecht en Rotterdam is de laatste weken frequent sprake van vertragingen. Volgens een woordvoerder van de NS staan die niet in verband met de kortsluiting van vandaag. Door het vochtige herfstweer en de bladuitval moeten treinen rekening houden met een langere remweg en snelheid minderen. Dat zou ten koste gaan van de dienstregeling.