Egypte kiest voor beperkte verdieping van het Suezkanaal

ROTTERDAM, 17 NOV. Egypte heeft voorlopig gekozen voor een beperkte variant voor de verdieping en verbreding van het Suezkanaal uit een reeks voorstellen van het Nederlandse ingenieursbureau Nedeco. De Suez Canal Authority (SCA) is begonnen de maximale diepgang voor schepen te verruimen van de huidige 16 meter tot 17 meter, waardoor schepen met een laadvermogen van 180.000 ton volgeladen het kanaal zullen kunnen passeren.

Dit heeft de voorzitter van de SCA, Mohammed Ezzat Adel, meegedeeld. Adel zei dat een meer ambitieus plan, voor een verdieping van het kanaal tot 22 meter, om schepen tot 300.000 ton draagvermogen te kunnen doorlaten, voorlopig in de bureaulade blijft omdat uitvoering daarvan economisch nog niet verantwoord is. Pas wanneer de huidige overcapaciteit in de wereldvloot van vrachtschepen verdwijnt, zullen we een complete uitbreiding van het kanaal uitvoeren, aldus Adel.

De nu gekozen capaciteitsvergroting is geringer dan de variant die Nedeco vorig jaar nog als economische meest aantrekkelijk voor het Suezkanaal had aanbevolen. Variant 3 van het Nedeco-rapport, waarvan de investeringen zich volgens de Nederlandse deskundigen goed zouden terugbetalen en waarmee de SCA een groter marktaandeel en dus meer winst zou binnenhalen, ging uit van een verdieping van het kanaal tot 19 meter en een verbreding op het wateroppervlak met 20 meter tot in totaal 292 meter.

Jhr.mr. A.W.G. van Riemsdijk, algemeen directeur van Nedeco, legde in juli vorig jaar in een gesprek met deze krant uit dat bij een keuze voor die variant de capaciteit van het kanaal in 1997-1998 zou worden opgevoerd tot schepen van 275.000 ton. “Dat sluit aardig aan bij bij de scheepsmaat die nu veel wordt besteld en gebouwd”, aldus Van Riemsdijk.

Waarschijnlijk is de voorlopige keuze van SCA nu vooral gebaseerd op financiële beperkingen, want SCA-medewerker Abdel-Hamid Youssef maakte zaterdag bekend dat zijn organisatie de 330 miljoen Egyptische pond (100 miljoen dollar) die nodig zijn voor het huidige plan zelf kan betalen en daarvoor niet afhankelijk is van een lening van de staat.

Het Suezkanaal biedt de Egyptische regering een van haar belangrijkste inkomstenbronnen. Vorige jaar brachten de doorvaarttarieven in totaal 1,83 miljard dollar op. SCA heeft eerder dit jaar besloten de gemiddelde tariefsverhoging voor het volgende boekjaar te beperken tot 3 procent, lager dan het inflatiepercentage, om ondanks de aarzelende markt voor het internationale scheepstransport een groter aantal schepen aan te trekken. SCA moet bij het tankervervoer concurreren met de oliepijpleiding langs het kanaal die beheerd wordt door de onderneming Sumed. Bovendien moet SCA bij haar tarieven rekening houden met reders die mammoettankers tegen lagere kosten de alternatieve route rond Kaap de Goede Hoop naar Europa en de Verenigde Staten kunnen laten varen.