De fluwelen hamer van Jan Timmer

Jan Timmer heeft de wind er flink onder bij de werknemers en aandeelhouders. Afgelopen vrijdag sprak de coach van Philips op de Dag van het Aandeel over van alles en nog wat. Zijn verhaal is overbekend: we moeten vertrouwen hebben, een lange weg ligt voor ons, de economie zit tegen, nieuw bloed in de leiding nodig, klant en kwaliteit, enzovoort. Als een trainer die steeds weer uitlegt dat zijn ploeg onderaan staat, maar meer verdient. Toch kreeg hij een warm applaus en ging de koers van het aandeel nadien een paar gulden omhoog. Het lijkt een wonder. Hoe komt dat?

Timmer beschikt waarschijnlijk over de magische krachten van een vedette en Philips leeft even sterk bij het beleggersvolk als Oranje bij het voetbalvolk. Maar van dat medeleven kan de schoorsteen niet blijvend roken. Tijd voor een nieuwe aanpak dus. Timmer moet uit de verdediging, niet meer klagen over tegenvallers, maar zachtjes hameren op de sterke kanten van zijn club. Zijn toespraak zal zo moeten klinken.

“Dames en heren. Voor u staat een gelukkig mens. Uw en ons Philips bleef overeind onder de storm van de afgelopen jaren. In die strijd tegen de economische elementen hebben wij zaken geleerd die geen enkele school voor managers nog onderwijst. De managers en hun medewerkers horen tot een nieuw en taai soort ondernemers dat marathons loopt, sprintjes trekt indien nodig en met weinig tevreden is.

De piramide van vroeger, met de zware top rond de vleespotten in Eindhoven en de honderdduizenden werknemers ver daaronder, is vervangen door een cirkel. De omtrek bestaat uit gebruikers en kopers all over the world van onze producten. Binnen die voedingsbodem ligt een ring van mannen en vrouwen die het geld moeten verdienen. Ergens in het midden, een klein stipje nog maar, ligt de uitgedunde top in Eindhoven. Het zal u duidelijk zijn dat wij lopen op een nieuwe energie: uw behoeften en onze wil daar met kwaliteitsprodukten en -diensten aan te voldoen.

Die cirkelvormige opbouw van de organisatie wordt tevens ons nieuwe beeldmerk, onze vlag. Het staat voor een wiel, u weet wel Philips in motion, maar ook voor de wereldbol waarop wij actief zijn. En last but not least is die cirkel een symbool voor de gloeilamp, master piece van onze naamgever/oprichter, nog steeds een kern waar wij op draaien. Bij dat Licht wil ik even stilstaan.

In de achterliggende jaren bleven de goede prestaties van die divisie onderbelicht door de verliezen in andere onderdelen. Dat is jammer. Immers als ergens in de wereld de zon ondergaat en niet meer schijnt, ontsteekt men de lampen van Philips. Wij schijnen altijd en overal. En denkt u eens aan de vierhonderd of meer lampjes in een auto. Ook daarin zijn we marktleider. Als er ergens een lange file staat, zorgen Philips en Polygram voor licht en vertier. De zin licht lacht drukt dat gevoel zo treffend uit. Stelt u eens voor dat zo'n krachtige tak naar de beurs gaat, net als die fraaie dochter Polygram. Ik droom er weleens van. Wij verkopen u een deel van de aandelen, maar houden de meerderheid. Dat verbetert de balansverhoudingen van het moederbedrijf aanzienlijk, zonder de toekomstige winst van Licht uit handen te geven. Hoeveel wilt u betalen voor een aandeel?

Zo'n beursgang past ook voor andere onderdelen van de groep, voor zover ze daar aan toe zijn tenminste. Wat blijft er dan over van Philips zult u denken. Dat moet u anders zien. In plaats van dat grote, logge, moeilijk te besturen geheel, waar te veel mensen zich achter elkaar kunnen verschuilen, ontstaat er een netwerk van kleinere, flexibele, geheel zelfstandige bedrijven. Die kunnen zich door de beursnotering en beleggers die meekijken niet langer meer verbergen. Dat moet de inzet en resultaten verhogen. Zo krijg je een cirkel van bedrijven met Eindhoven als spil, initiatiefnemer, groot aandeelhouder, denktank en kweekvijver voor nieuwe ontwikkelingen. Denkt u daar eens over na.

Dames en heren, ik ben gekomen aan het eind van mijn verhaal en tevens het belangrijkste punt. De renaissance van onze groep, de succesvolle strijd, is niet onopgemerkt gebleven. Daarom mogen wij ons, vol trots, binnenkort Koninklijke Philips gaan noemen. Onderschat u dat effect niet: Royal Philips. Dat staat als een huis. Ik weet dat er koninklijke bedrijven zijn die niet altijd zo goed presteren, maar dat is inherent aan het ondernemen. Wij zijn bijzonder dankbaar voor deze onderscheiding. Ik dank u voor uw royale aandacht.''