Folklore-cowboy

In zijn interessante artikel "Spijkerbroekenethiek' (NRC Handelsblad, 11 november) handhaaft Marc Chavannes het vooral in Nederland hardnekkige misverstand, dat de spijkerbroek gecreëerd zou zijn voor cowboys.

Hij zegt zelfs: de oergebruikers. Deze kleding is echter bij uitstek ontworpen voor goudzoekers en dit is relatief lang zo gebleven. Gedurende een periode van honderdtwintig jaar is deze kleding doorgesijpeld naar alle beroepsgroepen in alle continenten, inclusief de universiteiten. Men moet niet vergeten dat zeker in de negentiende eeuw - met nog een stukje in de twintigste eeuw - kleding vast verbonden was (voorgeschreven haast) met het beroep dat de drager uitoefende. Men kon aan de kleding zien wat iemand was. Ook in Europa.

In de glorie-tijd der cowboys, zo'n dertig jaar lang (van plm. 1850 - 1880) de tijden dat de legendes en de mythen zijn ontstaan, was de kleding van de cowboys zeer verschillend en nogal bont. In alle klassieke en serieuze cowboyfilms is dat ook te zien. De legendarische cowboy hield op met bestaan toen de spoorwegen voltooid waren. Daarna begon, vaak in spijkergoed, de "folklore-cowboy' te ontstaan.