VRG-Groep rekent op halvering resultaat, sanering Franse dochter

ROTTERDAM, 13 NOV. De VRG-Groep (papier, grafische- en kantoorsystemen) verwacht een halvering van het bedrijfsresultaat over het lopende jaar tot 25 miljoen gulden. Dat heeft de directie van VRG gistermiddag bekendgemaakt.

De aangekondigde winstdaling komt niet als een verrassing. Vorig jaar was het bedrijfsresultaat na belastingen gedaald van 70 miljoen gulden tot 53,5 miljoen gulden. In de eerste zes maanden van dit jaar behaalde VRG een winst van 16,9 miljoen gulden, ruim 45 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. VRG verwacht pas medio 1993 enig herstel van de markt.

VRG kondigde gistermiddag eveneens een grootscheepse sanering aan bij de pasverworven Franse dochteronderneming Agena, waar het komende jaar ongeveer 400 van de 1.400 banen zullen verdwijnen. Argena, dat in Frankrijk marktleider is als distributeur van personal computers, is door de malaise op de Franse pc-markt in de rode cijfers geraakt. VRG hoopt met de saneringsmaatregelen enkele tientallen miljoenen Franse francs te kunnen besparen.

Ook in andere delen van de divisie kantoorsystemen kampt VRG met problemen. De felle concurrentie heeft de prijzen sterk gedrukt, waardoor de winstmarges zijn ingekrompen. Door autonome groei is de omzet in deze divisie is dit jaar wel met 13 procent gestegen, vooral als gevolg van de toegenomen vraag naar dienstverlening. De prijsdalingen op de pc-markt zullen voorlopig nog doorzetten, verwacht een woordvoerder van VRG, “maar waarschijnlijk minder sterk”. De vraag naar duurdere merken trekt volgens hem weer aan.

De papierdivisie kampt eveneens met omzetdalingen. Hoewel het volume van de verkopen nog steeds stijgt, is de gemiddelde papierprijs 10 procent gezakt. Voorlopig zal in deze situatie weinig verandering komen, aldus de VRG-woordvoerder.

In de divisie grafische systemen is in Europa duidelijk sprake van vraaguitval. De grafische industrie, die eind jaren tachtig veel heeft geïnvesteerd in nieuwe aparatuur, heeft nu ook te maken met een afnemende vraag en is daardoor niet geneigd om verdere investeringen te doen. Alleen in Zuid-Oost Azië neemt de vraag op dit moment sterk toe.