IJsbaan van Deventer trok in twee weken 20.000 rijders

DEVENTER, 13 NOV. Overdekt schaatsen is populair. Zeker in de winderige herfst. De nieuwe 400-meterbaan in Deventer is in de eerste twee weken van zijn bestaan door 20.000 schaatsers bezocht. “Dat is twee keer zo veel als op de oude accommodatie”, stelt directeur Schneider trots.

De semi-overdekte piste op De Scheg trekt morgen even nationale aandacht als de schaatsers in Deventer een lange traditie voortzetten. Die wil dat medio november met de strijd om de IJssel Cup het seizoen wordt geopend. Jaren lang gebeurde dat aan de boorden van de IJssel. Een maand geleden is men begonnen met de sloop van het stadion, waar Ard Schenk en Kees Verkerk in 1966 de aanzet gaven tot de eerste schaatshausse.

Niet meer dan 5 à 6.000 toeschouwers kunnen een plaats vinden langs de nieuwe baan. Schneider: “Er is bewust gekozen voor een recreatieve opzet. Wij hebben niet de ambitie grote toernooien te organiseren.” De ijsbaan is het eerste deel van het complex, dat verder zal bestaan uit een zwembad met wildwaterbaan en familieglijbaan, alsmede voorzieningen voor het beoefenen van tennis, squash en fitness. Schneider verwacht dat het gehele complex in mei gereed zal zijn.

Een forse kostenoverschrijding leidde afgelopen zomer tot opwinding in de plaatselijke politiek. B & W van Deventer hadden de gemeenteraad verzekerd dat het project De Scheg niet meer dan 40 miljoen gulden zou kosten. “Geen cent meer”, was de belofte van sportwethouder Van der Plas. Uiteindelijk stemde de raad met zes ton meer in. Volgens Schneider zullen er nog extra bijkomende kosten zijn. De overschrijding bedroeg deze zomer 3,3 miljoen gulden. Twee jaar geleden was het Deventer project op 34 miljoen begroot. De werkzaamheden waren destijds vertraagd doordat de tekeningen niet klopten. Schneider: “De kneep zat hem in de post onvoorzien, die niet meer dan twee procent bedroeg. Bij zulke omvangrijke objecten moet dat op acht of negen procent worden gesteld.”

"Deventer' is de eerste overdekte schaatsbaan van de tweede generatie. Na Thialf in Heerenveen, waar tot 1997 de aan Nederland toegewezen grote toernooien worden gehouden, en De Uithof in Den Haag, dat over een grotere toeschouwerscapaciteit beschikt, is De Scheg de derde overdekte 400-meterbaan. Groningen en Assen volgen binnen een jaar.

In het Groningse stadsgewest Noorddijk is 13 mei de eerste paal geslagen voor een complex dat vergelijkbaar is met dat in Deventer. Bouwkosten 45 miljoen gulden. In de eerste week van oktober 1993 moet de baan worden geopend. Evenals in Deventer zal in Groningen de toeschouwerscapaciteit de 5.000 niet te boven gaan. In tegenstelling tot Deventer zal in Groningen ook het middenterrein worden overdekt, waardoor een klimaatbeheersingssysteem noodzakelijk is. De Groningse accommodatie zal net als die in Assen beschikken over een ijshockeyhal. In Deventer is die tak van sport nooit tot ontwikkeling gekomen.

Assen heeft meer ambities. Directeur Boks: “Op 9 oktober 1993 wordt de overdekte baan geopend.” Momenteel worden de kosten geraamd op 28 miljoen gulden. De baan wordt overkapt naar het model-Den Haag, maar het gat boven het middenterrein is kleiner. “IJsspeedway waarmee we het seizoen altijd besluiten, vergt een brede baan”, legt Boks uit. In het nieuwe stadion is plaats voor 15.000 toeschouwers. “Die komen er bij speedway en bij grote schaatsevenementen. Daar is Assen voor in, als er in 1997 weer een kans is.”