Handje

Ada B., celliste, uit Mulisch' roman De ontdekking van de hemel en Madonna S., zangeres, actrice, uit het fotoboek Madonna's Sex hebben iets gemeenschappelijks: het verlangen naar satisfactie van lustgevoelens.

Madonna poseert in een suggestieve houding op een van de foto's in haar boek, naakt, hurkend boven een spiegel. “Maak jezelf maar klaar”, wordt Ada toegevoegd door haar geliefde Max D., hoofdpersoon uit de roman, nadat hun liefdesspel abrupt wordt afgebroken, indirect door gebeurtenissen van buitenaf, maar direct door Max.

Ada is verontwaardigd, ze genoot net zo, op weg naar de verlossing. Ze hurkt niet boven een spiegel, kittelig, verrukt over haar eigen erotiek. Ze is boos, Max, als man en minnaar, had haar de ultieme voldoening moeten schenken. Ze is vooral verontwaardigd over het feit dat hij haar het kunstje flikt, dat hij andere vrouwen ook flikt. Is haar positie niet uniek? Dat Max überhaupt meer vrouwen verwent met zijn mannelijkheid is nog tot daar aan toe, maar dit... fataal.

Wat Max zegt blijkt hem noodlottig te worden, uit is het, weg met hun affaire. Terwijl ze altijd zo'n volgzame houding heeft aangenomen. Krant opvouwen, niet te veel praten. Ze is absoluut geen wildebras, kattekop of sexmaniak, maar, zou je kunnen zeggen, ze is wel goed maar niet gek.

Toch wel, want stel je voor dat Max het juist LIEF bedoelde, dat hij het een opwindende gedachte vond en hij bij hun volgende ontmoeting in haar oor had gefluisterd hoe hij daar over straat liep, schijnbaar achteloos zijn minnares achtergelaten, behoorlijk boven zijn theewater omdat hij haar staand bij de spiegel wist, of hurkend, met die tokkelende vingerspitsen.

    • Carla Bogaards