Dasa lijdt verlies; somber over 1993/'94

ROTTERDAM, 13 NOV. Deutsche Aerospace (Dasa), de lucht- en ruimtevaartpoot van Daimler-Benz en binnenkort eigenaar van het Nederlandse Fokker, zal dit jaar verlies lijden. Volgens de concerntop worden 1993 en '94 nog moeilijker dan dit jaar.

Deze zomer voorspelde Dasa voor 1992 nog een nettowinst. Voornaamste oorzaak van het verlies zijn de voorzieningen die het concern treft voor de aangekondigde inkrimping van het personeel met 7.500 man.

Jürgen Schrempp, bestuursvoorzitter van Dasa, heeft dit gezegd in een vraaggesprek met het persbureau Reuter. Vorig jaar boekte het bedrijf een winst van slechts 50 miljoen mark na een verlies van 135 miljoen mark in het jaar daarvoor. Sinds de zomermaanden zijn de vooruitzichten voor de vliegtuigindustrie evenwel een stuk somberder geworden, de dollar is gekelderd en de defensie-uitgaven vertonen over de hele linie een forse teruggang. “Die externe factoren slaan ons hard in het gezicht”, aldus Schrempp.

Schrempp zegt dat het door de grote invloed van de dollarkoers op Dasa's eindresultaat nog te vroeg is om aan te geven hoe groot het verlies over '92 zal worden. De Dasa-topman verwacht overigens dat de jaren '93 en '94 voor zijn bedrijf nog moeilijker zullen zijn dan het lopende jaar “omdat we dan onze produktiecapaciteit zullen mnoeten aanpassen”. Niettemin toont hij zich op grond van het positieve bedrijfsresultaat over dit jaar en op basis van de orderportefeuille vol vertrouwen in de toekomst van de onderneming.

Dasa heeft plannen aangekondigd om in de komende twee jaar het personeelsbestand met circa 10 procent - ongeveer 7500 man - in te krimpen. Deze sanering is vooral een reactie op de teruglopende defensieopdrachten en de teruglopende uitgaven in de ruimtevaartsector. Hoewel gestreefd wordt de personeelsvermindering vooral te bereiken via het natuurlijk verloop sluit Schrempp gedwongen ontslagen niet uit. De Dasa-topman verwacht dat de aangekondigde sanering voldoende zal zijn maar als de Duitse regering later dit jaar besluit nog meer defensieprojecten te schrappen, sluit Schrempp verder snijden in de personeelsbezetting niet uit.

Eind september had Deutsche Aerospace een orderportefeuille van 37,6 miljard mark, vergeleken met 40 miljard een jaar eerder. Schrempp maakt zich over deze teruggang niet al te veel zorgen. De daling wijt hij vooral aan de orderterugval bij Deutsche Airbus, waarvan de cijfers dit jaar voor het eerst volledig zijn geconsolideerd.

Hij verwacht dat Dasa's omzet dit jaar uitkomt op 17,5 tot 18 miljard mark. Het vergelijkbare omzetcijfer over '91 bedroeg 16 miljard. Voor volgend jaar rekent Dasa op een omzet van circa 21 miljard mark, voornamelijk als gevolg van de overneming van Fokker. Rondom de eeuwwisseling zal Dasa's omzet volgens Schrempp op 25 á 27 miljard mark liggen. Het aandeel van de defensieopdrachten in Dasa's omzet loopt dit jaar terug van 48 naar 40 procent. Binnen drie tot vier jaar moet dit verder slinken naar 25 procent.