Danssolo choreograaf Norton verbeeldt een wirwar van gevoelens

CaDancefestival Den Haag. Johnny Panic, choreografie, tekst en dans Paul Selwyn Norton, muziek een collage, toneelbeeld Floris Vos, kostuums Tima van Egmond. Overlooking your shoulder, choreografie en dans John Wesly Taylor en Nanda Leenders, muziek Colin Walcott en Tom Waits, licht Marc van Gelder. Gezien 12/11 Korzotheater, Den Haag. Daar nog te zien 13/11.

CaDance, Het tweejaarlijks Haags festival voor moderne dans, is gisteren van start gegaan met twee voorstellingen die al direct aan gaven waar CaDance voor staat: werk laten zien van jonge, in Nederland werkende choreografen uit verschillende geboortelanden, die met een gevarieerde dansachtergrond zoeken naar eigen wegen en vormen. Het Korzotheater is daarvoor een bijzonder geschikte locatie.

De combinatie van de een uur durende solo Johnny Panic van de Engelsman Paul Selwyn Norton vormde een interessante tegenstelling met het duet Overlooking your shoulder van de Amerikaan John Wesly Taylor en de Nederlandse Nanda Leenders. Johnny Panic is een theaterstuk waarin dans, mime en cabareteske scènes facetten belichten van de complexe identiteit van een door allerlei ideeën en gevoelens gedreven man. Norton is een fascinerend danser met een grote controle over zijn lijf. Ledematen, hoofd en romp kunnen separaat allerlei scherpe geaccentueerde en dynamisch van elkaar verschillende bewegingen uitvoeren en vormen een grillig patroon dat goed uiting geeft aan de wirwar aan denkbeelden en gevoelens die in het hoofd en hart van een mens kunnen leven. Norton is ook een bedreven acteur en entertainer. Hij zegt zijn teksten duidelijk en gepunctueerd, bespeelt zijn publiek met een brutale uitdagendheid, is expressief en zelfbewust. Er zitten heel interessante onderdelen in de voorstelling. Vooral de begin- en eindscène zijn sterk en er zijn effectieve toneelbeelden. Als geheel wekt Johnny Panic de indruk echter een skelet van een nog niet volkomen uitgewerkt stuk te zijn. Zo vormen de overgangen naar de verschillende onderdelen dikwijls een te grote onderbreking en is de balans tussen tekst en dans onevenwichtig.

Vloeiender, speelser en compacter is het ongeveer een kwartier durende duet Overlooking your shoulder van John Wesly Taylor en Nanda Leenders. Twee contrasterende dansers die elkaar mooi aanvullen. Taylor met zijn vanzelfsprekende soepele geoliede bewegingen en Leenders met haar scherpe felle gelatenheid. Wanneer zij samen dansen wordt de impuls van het ene lichaam gecontinueerd in het andere dat op zijn beurt weer nieuwe aanzet geeft tot een volgende beweging. In de relatie tussen de twee speelt de man aanvankelijk een afwachtende en de vrouw een uitdagende rol. Hun aftastend samengaan leidt tot wat agressieve passages tot men elkaar geaccepteerd heeft zoals men is en er geen machtsspel gespeeld meer hoeft te worden. Het gave duet, oorspronkelijk ontstaan als een locatiestuk voor de Beurs van Berlage, komt in de intimiteit van het Korzotheater goed tot zijn recht, juist door de compactheid en nergens geforceerde en toch duidelijke bewegingstaal.