Kinderen gedupeerd door chaos met zegels

ROTTERDAM, 12 NOV. Op een aantal basisscholen is lichte paniek uitgebroken, toen deze week de eerste pakketjes met kinderpostzegels binnenkwamen. Ieder kind moet een pakketje krijgen met de zegels die klanten bij hem of haar hebben besteld, om ze vervolgens bij hen af te leveren. Het blijkt echter vaak onduidelijk welk pakketje voor welke leerling is en voor wie de zegels zijn bestemd. Sommige kinderen krijgen helemaal geen pakketje.

Dat leert een rondje bellen langs basisscholen die aan de jaarlijkse kinderpostzegel-actie hebben meegedaan. Onderwijzer Gerard van Rij van basisschool de Mare in Rotterdam: “Het is een puinhoop. Zes groepen hebben bij ons meegedaan. Per groep zijn zo'n dertig pakketjes niet afgeleverd. Dan moeten de kinderen tegen hun ooms en tantes zeggen dat ze geen zegels voor ze hebben. Terwijl die mensen daarvoor hebben betaald. Sommige kinderen hebben aan tien adressen verkocht, en ze hebben nog geen zegel binnen.”

A. Blom, adjunct-directeur van basisschool de Albatros in Dordrecht: “Wij krijgen hier pakketjes binnen met alleen nummers erop. Die zouden moeten corresponderen met leerlingen, maar de namen staan er niet bij. Hopeloos is dat.”

Volgens directeur M. de Haan van de Stichting Kinderpostzegels (SKN) zijn de problemen een gevolg van de nieuwe manier van bestellen en betalen die dit jaar is ingevoerd. De kinderen zijn met machtigingen langs de deuren gegaan en hebben niet meer in contant geld afgerekend met de kopers, omdat het de laatste jaren steeds vaker voorkwam dat kinderen van hun geld werden beroofd.

Ongeveer 120.000 mensen hebben echter een verkeerd bank- of gironummer op de machtigingen ingevuld en zo'n 80.000 mensen hebben een verkeerde postcode opgeschreven. “Op zo'n drie miljoen klanten valt dat nog wel mee, maar het is wel een probleem”, meent De Haan. Ook zijn er bij de SKN fouten gemaakt bij het inpakken van de pakketjes die de scholen besteld hadden. Dit jaar worden de pakketjes per leerling verzonden, vroeger gebeurde dat per school. “Als je dan 40.000 pakketjes moet versturen, gaat er wel eens wat fout”, aldus De Haan.

Het nieuwe systeem heeft ook voordelen. Dit jaar is ongeveer voor een miljoen gulden meer verkocht dan vorig jaar, toen er veertien miljoen gulden werd opgehaald. “Zo'n machtiging bespaart een koper een hoop gedoe”, verklaart De Haan het verkoopsucces. De opbrengst gaat naar tal van goede doelen voor kinderen.