24 ONTWERPSTERS IN DELFT; Ritmisch deint het fruit

Tentoonstelling Vierentwintig vrouwelijke vormgevers. T/m 24 dec. TC Design Centre, Nieuwe Haven 127, Schiedam. Za-zo 14-17u of na tel afspraak 010-4262926.

TC Design Centre heet haar galerie. Als een hommage aan haar ouders, want TC staat voor Threes Coenders, haar meisjesnaam. “Ik ben opgevoed in een huis, dat anders was, echt anders dan waarin de meeste Nederlanders toen leefden”,legt ze uit. “In plaats van een ameublement hadden mijn ouders een wilde mengelmoes van moderne kunst en antiek in de huiskamer staan. Het resultaat van een mooie combinatie: mijn vader had een goede smaak en mijn moeder had lef.”

Threes Moolhuysen-Coenders is nu zesenzestig en heeft diezelfde eigenzinnigheid ten opzichte van moderne vormgeving als haar ouders. Na een carrière op de "communicatie-afdeling' van Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam begon ze zeven jaar geleden in het souterrain van haar huis een kleine galerie. Haar doel: het promoten en ondersteunen van vormgevers van kleinere produkten, zoals accessoires, gebruiksvoorwerpen of meubelen. Het was een sprong in het diepe, want ze had geen enkele ervaring. Maar ze kende jonge kunstenaars als Maria Hees en Herman Hermsen, die toen net begonnen waren.

Aanvankelijk organiseerde het TC Design Centre elke zes weken een ander evenement. Een overzichtspresentatie van een kunstenaar werd gecombineerd met een tentoonstelling over een thema (zoals een kleur of een materiaal), en een industrieel produkt (zoals kerstversiering of bureau-accessoires). Geleidelijk breidde Moolhuysen haar activiteiten uit. “Ik wil genoeg tijd en vrijheid hebben om weg te kunnen”, vertelt ze. “Als ik hoor dat in Engeland een interessante kunstenaar zit, dan pak ik de nachtboot en ben snel even op en neer om te kijken.”

Dit najaar zijn vierentwintig vrouwelijke vormgevers twee maanden lang te zien in Threes Moolhuysens souterrain. “Het is een strikt persoonlijke selectie”, beklemtoont ze. “Het gaat niet alleen om de veelzijdigheid van de kunstenaressen, maar ook om de contrasten in materiaalgebruik.” De nadruk ligt op gedraaide ontwerpen: van Vilma Henkelman staat er monumentale keramiek in allerlei pasteltinten en vormen in de tuin. Binnen zijn gedraaide houten schalen van Maria van Kesteren en de gem^eleerde tolvazen van Winny Teschmacher (zojuist onderscheiden met de Glasprijs van de gemeente Leerdam) te zien.

Naast objecten vormen sieraden een belangrijk onderdeel van de expositie. Het rubberen halssieraad van Thea Tolsma valt op door zijn volume: uit een autoband zijn ronde welvingen geknipt, die hier en daar zijn opgevuld met lichtgroene kwasten. Threes Moolhuysen houdt van grote en grove ontwerpen, dat is duidelijk. Zelf draagt ze een spitse zilver-koperen ring van Rian de Jong, die als een priem de lucht insteekt, en een knots van een polssieraad van beschilderd linnen (ook wel "cufflet' geheten) van Daniëlle Keunen.

In de keuken, die ook deel uitmaakt van de tentoonstellingsruimte, domineert een fruitschaal van Janke IJff. Het is een zwart rubberen ontwerp dat als een modern egeltje tientallen uitsteeksels bevat die ritmisch op en neer bewegen als je er fruit in legt. Om dergelijke kunstzinnige keukenaccessoires toegankelijk te maken voor een groter publiek, nodigt Threes Moolhuysen soms bezoekers van het TC Design Centre uit om te blijven eten. Dan dekt ze de tafels met voorwerpen van de Franse kunstenaar Philippe Starck en bestek van de Deense ontwerper Georg Jensen.

Voor de galeriehoudster is een van de hoogtepunten van de huidige tentoonstelling een lichtgroene baarsteun van polyethyleen, ontworpen door Marieke Sonneveld. Op de feestelijke opening had Threes Moolhuysen deze baarsteun op een opmerkelijke manier geëxposeerd: “Ik had er fruit op gerangschikt en het merendeel van de mensen dacht dat het een fruitschaal was. Maar ik had er ook een provocerende foto van een bevalling naast gelegd. Zodra men die zag, was de reactie: jakkes wat eng! Zelf vind ik het object heel mooi. De eerste baarsteunen lijken toch meer op een soort WC-brillen waar de vroedvrouw onder moet liggen. Maar hier heb je een industrieel gemaakt produkt dat fantastisch vormgegeven is, en ook nog heel praktisch.”