Continental akkoord met bod Air Canada

ROTTERDAM, 10 NOV. De in surséance van betaling verkerende Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines is akkoord gegaan met een overnamebod van Air Canada en de Texaanse investeerdersgroep Air Partners.

Dit is gisteren bekendgemaakt. Met de keuze voor Air Canada komt een einde aan een lange strijd om de op vijf na grootste luchtvaartmaatschappij van de VS. Er lag onder meer een concurrerend bod van het consortium Maxxam, waarin de Mexicaanse maatschappij Aeromexico participeert.

Continental verkeert sinds eind 1990 in surséance van betaling en valt sindsdien onder Chapter 11, de Amerikaanse versie van uitstel van betaling. Continental zal volgende week een reorganisatieplan presenteren. Naar alle waarschijnlijkheid komt de maatschappij volgend voorjaar uit surséance van betaling. Continental boekte het afgelopen jaar een omzet van 5,1 miljard dollar. Het aantal werknemers bedraagt 42.000 en er worden vluchten uitgevoerd op 114 steden in de VS en 54 daarbuiten.

Het bod van de groep met Air Canada heeft een waarde van 450 miljoen dollar. Het gaat om 140 miljoen dollar aan nieuw aandelenkapitaal en 310 miljoen dollar aan schulden. Air Canada krijgt 24 procent van de aandelen met stemrecht en Air Partners 41 procent. De rest van de aandelen is voor de schuldeisers, die ook een vertegenwoordiger in het bestuur van Continental krijgen.

Air Canada werd in 1989 geprivatiseerd. De maatschappij was afgelopen maand in onderhandeling over een fusie met Canadian Airlines, maar vorige week trok Air Canada zich terug uit de besprekingen. Air Canada behaalde in 1991 een omzet van 3,6 miljard Canadese dollar en vliegt op 92 bestemmingen in Noord-Amerika en 22 in Europa en het Caribisch gebied.

Onder de concurrerende biedingen op Continental bevonden zich ook twee Europese luchtvaartmaatschappijen, SAS en Lufthansa. Lufthansa, die samenwerkte met de Amerikaanse miljardair Marvin Davis, trok zich begin deze maand terug omdat er onvoldoende tijd was geweest om de risico's van deelneming in Continental te beoordelen.

Het Zweedse SAS, dat al enige jaren een deelneming in Continental heeft, liet in een reactie weten verheugd te zijn met de keuze voor Air Canada. “De volgende stap voor Continental is het bod goed te laten keuren door de Amerikaanse faillissementsrechter”, aldus een woordvoerder van SAS.