Ware stormloop op grijs kenteken; Kabinet wil ombouw personenauto's fiscaal minder aantrekkelijk maken

ROTTERDAM, 9 NOV. Het wetsvoorstel tot invoering van de "Belasting van personenauto's en motorrijwielen' (BPM) heeft geleid tot een ware stormloop op auto's met zogenoemde grijze kentekens.

Importeurs en carrossorie-ombouwers maken overuren om aan de explosieve vraag naar personenwagens met een vlakke laadruimte en geblindeerde achterzijramen te voldoen. De tot bestelwagen omgebouwde personenwagen is vooral in trek bij de particuliere gebruiker, omdat deze is vrijgesteld van bijzondere verbruikersbelasting (BVB) en in een lager wegenbelastingtarief valt.

Het kabinet besloot vorige week het aan banden leggen van het gebruik van grijze kentekens een half jaar uit te stellen. De nieuwe wet moet niet op 1 januari 1993 ingaan, maar per 1 juli 1993. Dat betekent dat importeurs, dealers en carrossorie-ombouwers zes maanden extra hebben om de particuliere markt van "grijze' auto's te bedienen.

“Wij verkopen per maand gemiddeld zo'n 300 auto's met grijze nummerplaten. In oktober is dat aantal gestegen naar 600 auto's en voor november verwacht ik een even grote toename”, zegt commercieel directeur N. Schotman van Peugeot Nederland. “Men anticipeert duidelijk op de nieuwe wet.”

Volgens Schotman hebben niet alleen particulieren meer auto's met grijze nummerplaten aangeschaft. “Ook vanuit het bedrijfsleven is de vraag toegenomen. Met name kleinere ondernemingen die van plan waren volgend jaar hun wagen te vervangen, doen dat nu. Ze durven het risico niet aan dat ook voor hun de wet ingrijpend gaat veranderen”, aldus Schotman.

Peugeot Nederland importeert een deel van de auto's die voldoen aan de eisen voor een grijs kenteken kant en klaar uit Frankrijk. Voor het overige deel put Peugeot uit de voorraad reeds in Nederland aanwezige, maar nog niet ingeklaarde voertuigen. De wagens worden hier omgebouwd en voorzien van een vlakke laadruimte en geblindeerde achterzijruiten. Vervolgens komt de douane op bezoek om te controleren of de ombouw conform de regels is geschied.

“Als alles in orde is, worden de grijze kentekens aangevraagd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer in Veendam”, zegt B. Herweijer, hoofd douanezaken bij Peugeot Nederland. “Op dat moment vervalt de plicht tot betaling van de BVB die op de auto rust.”

Deze bijzondere verbruiksbelasting bestaat uit twee schijven. De eerste belastingschijf bedraagt 18,5 procent en wordt geheven over de eerste 10.000 gulden van de cataloguswaarde van de auto. De tweede schijf van 27,8 procent geldt voor alles wat boven de 10.000 gulden cataloguswaarde zit.

Grijze kentekenplaten worden hoofdzakelijk aangevraagd voor ongebruikte voertuigen, aldus Herweijer. “Van auto's die al in Nederland rondrijden en hier staan geregistreerd, is de BVB reeds aan het ministerie van financiën afgedragen. Het is wel mogelijk deze om te bouwen voor een grijs kenteken, maar het terugvorderen van de BVB bij Financiën is dermate tijdrovend dat het onrendabel is dit te doen.”

Volgens de cijfers van de RAI-vereniging, de branche-organisatie voor de auto- en tweewielerindustrie, zijn dit jaar tot november 70.000 voertuigen verkocht met grijs kenteken. “Ongeveer 20 procent hiervan is bestemd voor particulier gebruik”, schat een voorlichtster van de RAI.

Met name de Peugeot 205 met grijs kenteken is erg gewild. Van dit type zijn er dit jaar 2.400 verkocht. De Opel Astra komt, met meer dan 2.000 verkochte "grijze' auto's, op een tweede plaats, gevolgd door de Volkswagen Golf (1.400), de Nissan Sunny (1.200) en de Renault Clio (900). De afgelopen twee maanden verdubbelde het aantal verkochte auto's van deze types ten opzichte van dezelfde periode in 1991.

“Men wil op de valreep nog profiteren van de huidige gunstige regeling. Particulieren die nu nog een auto met grijs kenteken kopen, hoeven immers geen BVB te betalen. Wel moet men erop letten dat de wagen voor 1 juli 1993 op naam is gesteld. De koper moet dan dus in bezit zijn van kentekenbewijs deel twee”, aldus de voorlichtster, die ervan uitgaat dat de huidige fiscale regeling definitief gaat verdwijnen.

Het nieuwe wetvoorstel heeft niet alleen geresulteerd in extra verkopen bij autodealers. Ook carrossorie-ombouwers hebben er hun handen vol aan. “U kunt wel stellen dat we het ongelooflijk druk hebben”, zegt Nico Hop, commercieel directeur van Carrosserie-ombouw Snoeks in Nieuw-Vennep. “In een normale week bouwen wij zo'n vijftien auto's om. Dat is nu het dubbele.”

Het bedrijf uit Nieuw-Vennep met 55 personeelsleden heeft twaalf mensen extra in dienst genomen om aan de grote vraag te kunnen voldoen. “Ze krijgen eerst een paar dagen opleiding en beginnen dan met simpele werk als het verwijderen van achterbanken en ramen.” Vervolgens vernietigt men het gedemonteerde materiaal, om te voorkomen dat ergens anders bestelwagens worden omgebouwd tot personenwagens.

Ondanks de verdubbeling van het aantal orders bij Snoeks zegt Hop niet erg gelukkig te zijn met de huidige gang van zaken. Hij voorziet - of het wetsvoorstel van kracht wordt of niet - dat het ombouwen volgend jaar drastisch zal afnemen. “Als de voorgenomen maatregelen worden ingevoerd, dan is het afgelopen met het ombouwen van personenauto's tot afgeleide bestelwagens. Wordt het wetsvoorstel niet aangenomen, dan gaan we volgend jaar alsnog een rustige periode tegemoet omdat auto-importeurs een grote voorraad wagens met grijze kentekens aan het aanleggen zijn.”

Directeur Ruud Snoeks: “Het zijn vooral de importeurs die zich willen wapenen tegen het nieuwe wetsvoorstel door zoveel mogelijk auto's op grijs kenteken te stellen. Zij willen er klaar voor zijn als de vraag naar dergelijke wagens echt losbrandt”.