Geldnood bij GPA bedreigt Fokker niet

ROTTERDAM, 9 NOV. 's Werelds grootste vliegtuigleasefirma, GPA, kampt met een groot liquiditeitsprobleem. Het Ierse concern zou het afgelopen weekeinde crisisberaad hebben gehouden met enkele banken en daarbij plannen voor een herstructurering van haar schulden hebben gepresenteerd.

GPA (Guiness Peat Aviation) heeft een gezamenlijke onderneming met vliegtuigbouwer Fokker voor leasing van de Fokker 100, en is als zodanig een van de grootste klanten van Fokker. GPA bestelde een aantal jaren geleden 50 van deze vliegtuigen en nam een optie op een zelfde aantal.

Volgens een woordvoerder van de Amstelveense vliegtuigfabrikant hebben de problemen waarmee GPA op dit moment te kampen heeft geen invloed op de joint venture. Tot eind 1994 dient GPA nog twee Fokkers 100 te plaatsen. Alle andere toestellen die de onderneming zou afnemen zijn al bij gebruikers ondergebracht, aldus de Fokker-woordvoerder.

Volgens Fokker is er genoeg vraag naar de Fokker 100 om de twee toestellen binnenkort kwijt te raken. “De huidige positie van GPA baart ons derhalve geen zorgen”, aldus Fokker. De koers van Fokker reageerde niet op de berichten over GPA en steeg een dubbeltje tot 16,80 gulden.

De Britse zondagskranten berichtten gisteren uitgebreid over de moeilijkheden van GPA. Het concern ontkende dat crisisberaad was gehouden, maar bevestigde deze week met een aantal banken te spreken over zijn financiële positie van het concern.

GPA verkeert sinds juni van dit jaar, toen het concern op het laatste moment een grootscheepse aandelenemissie moest afblazen, in financiële moeilijkheden. Het leaseconcern wordt geplaagd door steeds verder oplopende schulden en heeft grote problemen nieuwe middelen aan te trekken voor zijn activiteiten.

Een woordvoerder van GPA bevestigde dat het concern vorige maand onderhandelingen met enkele banken is begonnen over de condities waaronder GPA geld kan lenen. GPA initieerde deze gesprekken met de banken nadat pogingen om aan geld te komen door achttien leasetoestellen te verkopen waren mislukt.

GPA wil volgens de berichten in de Britse pers een deel van haar schuldpositie herstructureren en daarnaast bestaande aandeelhouders ertoe bewegen voor 350 miljoen dollar aan nieuw uit te geven converteerbare obligaties te kopen. De aandeelhouders - waaronder Air Canada en het Ierse Air Lingus - hebben vooralsnog terughoudend op dit voorstel gereageerd. Zij hadden deze zomer juist gehoopt op een succesvolle beursintroductie om van de aandelen GPA af te komen.

Bij GPA is zeer terughoudend gereageerd op alle commotie na de berichten over de financiële positie van het concern. James King, een van de directieleden van GPA, sprak vandaag in de Britse krant Financial Times berichten over crisisberaad dat GPA in het weekend met de banken zou hebben gehad fel tegen. “Het is allemaal kletspraat. Ik heb dit weekend gejaagd en in de tuin gewerkt”, aldus King.