Onderzoek naar functioneren van verkeersleiding

HOOFDDORP, 7 NOV. Het onderzoeksteam van de Rijksluchtvaartdienst dat vooronderzoek doet naar de ramp met het El Al-vrachtvliegtuig in de Bijlmermeer, wil meer duidelijkheid krijgen over het functioneren van de verkeersleiding op Schiphol tijdens de vlucht van amper een kwartier.

Volgens RLD-directeur ir. H.N. Wolleswinkel, die het vooronderzoek leidt, moet nu worden vastgesteld of de verkeersleiding naar behoren heeft gefunctioneerd.

De resultaten uit het vooronderzoek doen ook vragen rijzen over het technisch onderhoud van het El Al-toestel. Wolleswinkel en zijn team hebben vastgesteld dat één van de veiligheidsbouten (fuse-pins) in de ophanging van de afgebroken motoren was verschoven. De houder rond deze bout bleek gebroken. De onderzoekers weten niet of de bout uit positie is geraakt tijdens de paar minuten tussen de start en het afbreken van de motoren of dat het reeds was gebeurd tijdens de daaraan voorafgaande vlucht van New York naar Amsterdam. Onderhoudspersoneel van de luchtvaartmaatschappij, dat het toestel samen met de bemanning voor vertrek moet controleren, had dit wellicht kunnen constateren.

Volgens Wolleswinkel heeft een andere veiligheidsbout het begeven als gevolg van metaalmoeheid. De National Transportation Safety Board in Washington is hier minder stellig over en meent dat het bewijs hiervoor niet is gevonden.

Hoewel nu vaststaat dat een gedeelte van de motorophanging het op twee plaatsen heeft begeven, dit verklaart volgens de RLD-directeur nog niet het afbreken van de motoren. “We staan voor een raadsel. Er moet nog iets anders zijn gebeurd en daar zullen we intensief naar blijven zoeken.” De komende maanden wil het onderzoeksteam op meer systematische manier nagaan “wat er allemaal mis geweest moet zijn om zo te verongelukken”. Een complicatie is dat de cockpit voice recorder met een opname van de volledige conversatie tussen bemanning onderling en de geluiden van de apparatuur in de cockpit niet is gevonden. Daarom zal het onderzoeksteam volgende week een oproep doen in het AVRO-televisieprogramma "Opsporing Verzocht' en daarbij de eerlijke vinder 10.000 gulden in het vooruitzicht stellen.

De onderzoekers menen nog ten minste negen maanden nodig te hebben voor een gedegen analyse van het ongeluk. Hun (vertrouwelijk) rapport gaat dan naar de Raad voor de Luchtvaart die het eigenlijke onderzoek uitvoert en daarbij ook de schuldvraag behandelt.