Slecht weer en lage lire spelen Bols parten

Na jarenlang een gemiddelde winstgroei van 10 procent te hebben laten zien, moet Bols nu een stapje terug doen. Analisten verwachten dat de winst van het drankenconcern (gedistilleerd, wijn en alcoholvrije dranken) de komende jaren telkens met ten hoogste vijf procent zal stijgen. Ongunstige weersomstandigheden, economische problemen in Italië en een stagnerende wijnmarkt spelen (Erven Lucas) Bols parten. Beleggers lijken ook zo hun twijfels te hebben: vorige week daalde het aandeel ruim vijf procent in waarde. Vanmorgen noteerde het fonds 37,40 gulden.

De in september gepresenteerde resultaten over het eerste halfjaar vielen tegen. Volgens Bols was dat het gevolg van ongunstige weersomstandigheden. Terwijl bierbrouwers als Heineken en Grolsch juist laaiend enthousiast waren over de hete zomer, was Bols niet te spreken over “de zeer hoge temperaturen in Noord-Europa.” Dit mooie zomerweer had een negatieve uitwerking op de verkoop van gedistilleerd. Bovendien leed de afzet van non-alcoholische dranken Zuid-Europa onder een koud en nat voorjaar.

De economische problemen in Italië, goed voor zeker een derde van Bols' omzet, zijn minder incidenteel van aard. De winst uitgedrukt in guldens lijdt onder de devaluatie van de lire met 15 procent. Bovendien zal Bols te maken krijgen met belastingmaatregelen om het Italiaanse begrotingstekort te verkleinen. “Italiaanse bedrijven én consumenten zullen meer belasting moeten betalen. Dat zal volgend jaar negatieve gevolgen voor Bols hebben”, aldus H. Hakker, analist bij Barclays de Zoete Wedd.

Desondanks verwacht Bols dit jaar een betere netto winst dan vorig jaar (1991: 3,41 gulden per aandeel). J. Leffelaar, analist bij Credit Suisse First Boston, neemt aan dat Bols deze winstprognose kan waarmaken. “Nadelige gevolgen van de lagere lire kunnen worden opgevangen door te snijden in het reclamebudget.” Bols geeft tientallen miljoenen uit aan reclame en marketing om onder meer Italiaanse merken (Crodino) in andere Europese landen te introduceren en het imago van jenever in Nederland op te frissen. Bij de inspanningen van Bols om het imago van jenever blijvend te verjongen, plaatst Lefferaar een kritische kanttekening. “Als dat lukt profiteert niet alleen Bols maar ook de concurrentie daarvan.”