Franse witte wijn is grootste slachtoffer van handelsoorlog; Produkten als cognac en parfum op tweede zwarte lijst

PARIJS, 6 NOV. De "strafheffing' van 200 procent die de VS vanaf 5 december op Europese landbouwimporten zullen toepassen zal voornamelijk Franse export treffen. Washington zal de extra heffingen toepassen op witte wijn, tarwegluten en koolzaad-olie. Frankrijk is de grootste landbouwproducent in de EG.

De export van witte wijn zal het zwaarst getroffen worden, voor in totaal 175 miljoen dollar. De helft van de witte wijn die de VS importeren is afkomstig uit Frankrijk. Vorig jaar exporteerde Franse wijnbouwers 300.000 hectoliter witte wijn naar de VS ter waarde van 640 miljoen franc. Ook Italië (met 30 procent van de Amerikaanse wijninvoer) en Duitsland (20 procent) zullen worden getroffen door de Amerikaanse heffingen. Maar Frankrijk, en in de eerste plaats de Bourgogne (Chablis, Meursault), krijgt het meest te lijden. Dat is wellicht niet toevallig: de Franse minister van landbouw, Soisson, komt uit de Bourgogne.

Volgens de Franse Federatie van exporteurs van wijnen en spiritualiën zullen behalve de Bourgogne ook wijnbouwstreken als de Bordeaux, de Elzas en de Val de Loire worden getroffen. Een van de zes Franse wijnbouwers exporteert naar de overzijde van de Atlantische Oceaan, aldus de federatie, die vreest dat de Amerikaanse maatregel, als ze daadwerkelijk wordt uitgevoerd, een negatief effect op de prijzen zal hebben.

De heffingen op koolzaad en tarwegluten worden van weinig economisch belang geacht. Frankrijk produceert 50.000 tot 60.000 ton tarwegluten. Daarvan gaat 5.000 tot 7.000 ton naar Amerika. De totale EG-export van tarwegluten naar de VS bedraagt 15.000 tot 20.000 ton. Duitsland is na Frankrijk de grootste exporteur van dit produkt.

De Europese koolzaad-export naar de VS is eveneens beperkt: in 1991 30.000 tot 50.000 ton, waarvan slechts 2.000 tot 3.000 ton uit Frankrijk. Dit jaar is nog nauwelijks koolzaad verkocht. De VS betrekken de meeste koolzaad die ze importeren uit Canada, de grootste koolzaadproducent ter wereld. De aangekondigde heffing op Europese koolzaad heeft echter vooral een symbolische betekenis omdat het produkt de belangrijkste concurrent is van soja.

De Amerikaanse handelsvertegenwoordigster Carla Hills kondigde gisteren aan dat Amerika extra importheffingen ter waarde van 1,7 miljard dollar zal toepassen “als de onderhandelingen met de EG geen adequate hervormingen opleveren”. Op deze tweede lijst staan industriële goederen en een aantal Franse luxe-produkten zoals parfum, cognac, houten slaapkamermeubelen, glaswerk en banden. Enkele grote Franse bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in luxe-produkten zoals L'Oreal, de grootste cosmetica-producent ter wereld, Chanel, en vooral de groep LMVH (Hennessy-cognac) realiseren 10,5 procent van hun omzet in de Verenigde Staten. Dat komt overeen met een exportcijfer van ongeveer 3 miljard franc. Bandenproducent Michelin beschikt in de VS over eigen fabrieken en lijkt dus minder gevoelig voor Amerikaanse strafacties.