Volvo zal twee fabrieken in Zweden sluiten

STOCKHOLM, 5 NOV. Het Zweedse concern Volvo zal twee fabrieken voor de produktie van personenauto's sluiten en 4.500 werknemers in diverse sectoren van het bedrijf ontslaan. Dit heeft het concern gisteren bekendgemaakt.

Berichten over ontslagen en sluiting van fabrieken circuleerden twee maanden geleden al in de internationale financiële pers. De maatregel vormt nog maar het begin van een ingrijpend saneringsprogramma.

De fabriek in Uddevalla gaat volgend jaar al dicht. Volvo sluit een jaar later ook de vestiging in Kalmar, waar het topmodel 960 wordt geproduceerd. De twee fabrieken hebben elk ongeveer 800 werknemers. Ook vallen er ontslagen in de administratieve sector van het bedrijf, in de vrachtwagensector en bij de fabricage van boot- en industriemotoren.

In een commentaar noemde president-directeur Lennart Jeansson de maatregelen “droevig maar noodzakelijk”. “We kunnen niet meer auto's produceren dan we verkopen”, zei hij. Als oorzaken van de problemen noemde hij de aanhoudend kleine vraag naar nieuwe auto's en de overcapaciteit in de Amerikaanse, Europese en Japanse auto-industrie. Volgens Volvo Car zijn er op de belangrijkste afzetmarkten - de VS, Zweden en Groot-Brittannië - dit jaar minder dan 10 miljoen auto's verkocht. Dat is een daling van 3 miljoen sinds 1988 in het gebied waar Volvo 65 procent van al zijn produkten verkoopt.

Volvo Car liet onlangs weten dat er de komende drie jaar kostenbesparingen moeten komen tot een bedrag van 5,5 miljard kroon (1,65 miljard gulden). Volgens berichten in de Zweedse pers moet de vrachtwagendivisie daarvan 2 miljard kroon opbrengen. Een woordvoerder van Volvo Trucks bevestigde gisteren slechts dat er een saneringsprogramma in aantocht is. Bij de vrachtwagendivisie zijn sinds 1989 al 3.400 banen verdwenen.

Volvo boekte in de eerste helft van dit jaar nog een winst voor belastingen van 309 miljoen kroon (92 miljoen gulden), maar die was te danken aan de deelnemingen in de Franse partner Renault en het Zweedse conglomeraat Procordia. Zonder die bijdragen zou er een verlies zijn geweest van 855 miljoen kroon (255 miljoen gulden). De afzet van vracht- en personenwagens stagneerde. (AP,DPA)