Scherpe kritiek Tweede Kamer op autobelasting

DEN HAAG, 4 NOV. De Tweede Kamer vindt dat staatssecretaris Van Amelsvoort bij de invoering van de nieuwe Belasting op Personenauto's en Motorvoertuigen (BPM) voorlopig geen onderscheid moet maken tussen vuile en schone auto's.

Dit maakten de grote fracties gisteren duidelijk tijdens een door de Bovag (autobranche) georganiseerde “autodag”. Al eerder sprak een grote meerderheid in de Kamer zich uit tegen de manier waarop Van Amelsvoort via de BPM misbruik door particulieren van grijze kentekens wil aanpakken.

Van de invulling die Van Amelsvoort aan de nieuwe BPM wil geven blijft weinig over, als het aan de Kamer ligt. Omdat Europese regels nu eenmaal bepalen dat Nederland per 1 januari de huidige Bijzondere verbruiksbelasting (BVB) moet vervangen door een ander systeem, zien CDA, PvdA, VVD en D66 geen mogelijkheid om de wet uit te stellen.

Alleen PvdA-woordvoerder Van der Vaart zei gisteren bereid te zijn eerst de reactie van Van Amelsvoort te willen afwachten op het punt van de milieudifferentiatie. De staatssecretaris wil bij de aanschaf van een auto een hogere belasting heffen naarmate de auto meer vervuiling veroorzaakt. Als Van Amelsvoort niet duidelijk kan maken aan welke eisen een "schone' auto moet voldoen, dan wil ook de PvdA uitstel van de maatregel. Volgens VVD-woordvoerder Jorritsma is het maar de vraag of de normen die Van Amelsvoort voorstelt, inderdaad schoon rijden stimuleren. CDA-woordvoerder Reitsma wil eerst nader overleg met de auto-branche. Bovendien wil hij afwachten welke milieunormen binnen de EG worden vastgesteld.

Volgens de Bovag kan de invoering van de BPM weleens net zo'n chaos worden als de studiefinanciering. Woordvoerder Van der Sluijs wees gisteren op de korte termijn van invoering. “Op zijn vroegst begin december weet de branche wat er op 1 januari precies gaat veranderen. We mogen dus als branche tussen Kerst en Nieuwjaar alle software veranderen om de fiscale capriolen in goede administratieve banen te leiden”. De Bovag constateert dat er geen groei meer valt te verwachten van het autogebruik. Bovag verwacht zelfs een achteruitgang van de markt met 10 procent als de maatregelen van het kabinet doorgaan.