"Vader' Andriessen kan leven met huwelijkse voorwaarden

DEN HAAG, 30 OKT. Twee geliefden die elkaar heel erg mooi vinden en in hun enthousiasme werden geremd door een argwanende vader. Minister Koos Andriessen (economische zaken) bracht de maandelange onderhandelingen over de overname van Fokker gisteren in huiselijke termen over het voetlicht.

Over het eindresultaat, gistermiddag om half vijf bereikt, toonde de minister zich redelijk tevreden. Met de formuleringen viel te leven, geen enkele onderhandelaar krijgt immers alles wat hij wil. Vol ontzag sprak Andriessen over de werkstijl van de Duitse gesprekspartners. “Het waren moeizame onderhandelaars, heel precies. Daar staan we in Nederland nog wel eens van te kijken. Dasa was altijd bij de les.”

Minder tevreden was hij over het gedrag van de Fokker-équipe. De Nederlanders lieten wel eens een steek vallen. Het kwam wel eens voor dat “er even niet werd opgelet.” Over zijn relatie met Fokker-topman Erik Jan Nederkoorn hield de minister zich angstvallig op de vlakte: “(diepe zucht)...dat is ontzettend moeilijk. Het lijkt me niet verstandig daarop in te gaan.”

Wel erkende de minister dat er wrijvingen in het Nederlandse kamp zijn geweest. “U kunt zich wel voorstellen dat er over een argwanende vader wel eens wordt gezegd: "verdorie, daar hem je hem weer”. Ook de pogingen van Fokker, in mei, om de overheid buitenspel te zetten, deden de relatie geen goed. Fokker bedacht toen een constructie waarbij de activa aan Dasa zouden worden verkocht maar de aandelen niet van eigenaar zouden wisselen. “Dat heeft voor de nodige argwaan gezorgd”, aldus Andriessen.

Geagiteerd was de minister over de publieke uitlatingen van Dasa en Fokker tijdens de onderhandelingen. “De besprekingen verdienen zeker geen schoonheidsprijs. Dat probleem lag in het het geheel niet bij EZ, soms lag het bij Fokker, soms bij Dasa. Dan krijg je wel eens de pee in.” Die wrevel bereikte op de laatste dag van de onderhandelingen een hoogtepunt. Fokker en Dasa bevestigden al in de vroege ochtend dat er een akkoord was terwijl Andriessen nog niet het groene licht had gegeven. “Het was een van de allerslechtste dagen”.

Het premature publieke debat over de onderhandelingen heeft de positie van economische zaken in de slotfase op zijn minst op één punt ondergraven: de door Andriessen felbegeerde garanties voor de Fokker 50. “In Nederland hoorde je steeds vaker de opinie: "doe nu toch niet zo moeilijk over die Fokker 50'. Maar dat horen ze daar ook! Dat heb ik niet leuk gevonden.”