General Motors houdt verlies beperkt

NEW YORK, 30 OKT. De belangrijkste Amerikaanse autofabrikant, General Motors, heeft over het derde kwartaal een verlies geleden van 752,9 miljoen dollar. De totale inkomsten bedroegen 29,4 miljard dollar.

Vorig jaar leed GM een recordverlies van 4,5 miljard dollar, waarvan 1,1 miljard in het derde kwartaal. GM wees met nadruk op de verbetering in vergelijking met vorig jaar, maar eerder deze week nam topman Robert C. Stempel ontslag, mede wegens de slechte resultaten.

Het marktaandeel van GM op de Amerikaanse markt daalde dit kwartaal tot 33,3 procent in vergelijking met 34,5 vorig jaar. Twee weken geleden schatte GM het verlies op een bedrag dat bijna 100 miljoen hoger lag dan het gisteren gepresenteerde cijfer.

De cijfers werden gezamenlijk gepresenteerd door Stempel en John F. Smith, een van de drijvende krachten achter de reorganisaties bij GM en mogelijk opvolger van Stempel. Het is voor de buitenwacht een duidelijk teken dat Smith bezig is de leiding over te nemen. “Het tempo van agressief bezuinigen en de plannen om GM om te vormen tot een gezond, flexibel en competitief bedrijf worden versneld”, aldus het koppel bij de presentatie van de cijfers. De resultaten over het derde kwartaal werden beïnvloed door verlagingen van de geplande produktie, die voor een deel extra daalden door stakingen in Amerikaanse vestigingen.

Opnieuw deden de overzeese vestigingen van GM, met name die in Europa, het goed, zodat het verlies beperkt bleef. GM's verlies in 1991 bestond voor 7,1 miljard uit Amerikaanse verliezen. GM Europa boekte 2,6 miljard winst. Over het derde kwartaal stegen de Europese verkopen met 2,4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. GM verwacht dat het vierde kwartaal moeilijk blijft als de economie zich niet sneller herstelt. Waarschijnlijk zal GM ook dit jaar op een verlies van enkele miljarden uitkomen.

Analisten zien het vertrek van Stempel als een pluspunt, maar niet als oplossing voor alle problemen bij GM. De overheadkosten zijn veel te hoog en GM maakt nog voor 70 procent de eigen onderdelen. Het zou sneller moeten overgaan tot het betrekken van onderdelen van goedkoper producerende bedrijven buiten GM.