Duitse vakbond noemt akkoord op korte termijn pijnlijk; Kamerleden redelijk tevreden

DEN HAAG, 30 OKT. De regeringsfracties CDA en PvdA, en de oppositiepartijen VVD, D66 en Groen Links zijn "redelijk tevreden' met het akkoord tussen de vliegtuigbouwers Fokker en Dasa.

Alois Schwarz, vertegenwoordiger van het vakverbond IG Metall en vice-voorzitter van de raad van toezicht bij Dasa, beziet de overname van Fokker met meer reserve: “Laten we hopen dat het akkoord door rationalisatie van de produktie en synergie positief zal uitpakken. Op korte termijn is het akkoord voor ons zeer pijnlijk.”

Het Kamerlid Vos (PvdA), voorzitter van de Kamercommissie voor economische zaken, wil binnen een maand in de Tweede Kamer een debat over Fokker. Minister Andriessen dient dan in “een heldere analyse” uiteen te zetten “waarom Dasa de meest geschikt fusiepartner van Fokker is”.

Het Kamerlid Tommel (D66) toonde zich sceptisch over de gemaakte afspraken over de toekomst van de Fokker-50. “Voer voor juristen”, meent Tommel. Volgens het Kamerlid Rosenmöller is de brief die Andriessen gisteren naar de Kamer stuurde geen staaltje van zelfvertrouwen: “Andriessen schrijft bijvoorbeeld "ik ben van mening dat Fokker een goede partner kan zijn'. In het belang van de werknemers bij Fokker heb ik graag meer zekereheid”, aldus Rosenmöller.

Vakbondsleider Schwarz wijst op de toezegging van de Dasa-leiding vorig jaar dat de bouw van eigen Regioliners voor 92 en 122 passagiers - samen met met het Franse Aerospatiale en het Italiaanse Alenia - voornamelijk in Zuid-Duitsland zou gebeuren. “Maar door de verslechterde economische constellatie liet Dasa zijn eigen Regioliner vallen en koos het voor overname van Fokker. Bovendien beloofde Dasa dat het systeemleiderschap voor de bouw van vliegtuigen voor 70 tot 130 passagiers bij Fokker zal berusten. Dat schept voor ons een groot probleem.”

Dasa besloot vorige maand al 3300 banen in zijn "vliegtuigengroep' te schrappen. “Nu missen wij ook de Regioliner en de daarmee verbonden werkgelegenheid”, zegt Schwarz. “En tot overmaat van ramp wil de regering in Bonn ook afzien van de Jäger 90 voor de Luftwaffe, wat ons nog eens 8000 banen zal kosten.” Volgens hem wordt het zwaartepunt van Dasa's vliegtuigbouw daardoor verplaatst naar Holland en Hamburg waar Dasa-dochter Deutsche Airbus is gevestigd. “Daarmee dreigt hier in Zuid-Duitsland een kaalslag die voor ons moeilijk is te accepteren.”

Overweegt de vakbeweging actie? “Het is te vroeg om daar een uitspraak over te doen”, zegt Schwarz. “Wij moeten eerst de details van het akkoord kennen. Voor het moment zeg ik: laten wij de produktie van nieuwe Fokkers zo snel mogelijk ter hand nemen.” De Fokker 70 moet, volgens Schwarz, volgend jaar al vliegen, maar bij de F130 zet hij een vraagteken. “Experts vertellen me hier dat het beter is een geheel nieuw en geavanceerder vliegtuig voor 130 passagiers te ontwikkelen. Maar welke oplossing ook wordt gevonden, de produktiepaketten moeten zo worden samengesteld dat wij ook mee profiteren. Wij hebben daar al contact over met onze Fokker-collega's. Ik denk dat van beide partijen veel tolerantie en redelijkheid zal worden gevraagd.”