Duistere tijden voor makers van jaloezieën

Consumenten in Europa en de Verenigde Saten zijn onder de huidige economische omstandigheden voorzichtiger geworden met het aanschaffen van "raambekledingsprodukten'. Als gevolg daarvan maken zowel Hunter Douglas als Blydenstein Willink, die het beide vooral van Europa en de VS moeten hebben, moeilijke tijden door.

De koers van Blydenstein Willink zakte gisteren op de lokale markt met vijf gulden (18,5 procent) naar 18 gulden, nadat het Hengelose bedrijf de winstverwachting voor dit jaar naar beneden had bijgesteld. De netto winst zal lager uitvallen dan vorig jaar (9,9 miljoen gulden). Het bedrijf dat produkten (plissé en aluminium jaloezieën) voor het interieur maakt en verkoopt, lijdt onder de sterk afgenomen vraag.

De koers van grote broer Hunter Douglas (bijna 9.000 werknemers) kalft de laatste tijd ook steeds verder af. Half augustus maakte de Luxaflex-fabrikant bekend dat de winst het eerste halfjaar met 44 procent was gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zoals in deze tijden gebruikelijk reageerde de beurs scherp op dit slechte nieuws: de waarde van het aandeel duikelde van circa 60 naar 45 gulden. Sindsdien is de koers van dit hoofdfonds verder afgebrokkeld naar 35,50 gulden rond het middaguur.

Hunter heeft niet alleen afzetproblemen, maar kampt ook met de lage aluminiumprijzen. De prijs van een ton aluminium daalde de afgelopen jaren met tientallen procenten. Dit heeft een negatief effect op de resultaten van de smelterijen van Hunter in Vlissingen en Australië. Het aluminium uit deze smelterijen gebruikt Hunter Douglas niet alleen voor de eigen produkten maar het bedrijf verkoopt ook een deel (circa de helft) aan derden. Nu de aluminiumprijs zo laag is als gevolg van het (over)aanbod uit Oost-Europa, moet Hunter het metaal onder de kostprijs verkopen.“Het wachten is zowel op het aantrekken van de economie als op betere aluminiumprijzen”, zegt P. Wortel, analist bij Bank Mees & Hope. “Als bepaalde nieuwe produkten aanslaan, heeft dat ook een positief effect op de resultaten van Hunter. Deze produkten zijn door patenten beschermd, zodat de concurrentie pas een jaar of drie later met een vergelijkbaar produkt kan komen.”

    • Frank van Alphen